پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حسن فضلالله، عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان گفت: آنچه در واشنگتن رخ داد، تلاشی برای مختل کردن روند اسلامآباد بود. تهران پیش از خروج کامل اسرائیل از لبنان، هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد.
به گزارش «انتخاب»؛ بخشهایی از اظهارات وی به شرح زیر است:
موضع حزبالله در مخالفت با مذاکرات مستقیم با اسرائیل را بار دیگر تأیید میکنیم.
نسبت به روند مذاکرات سیاسی و امنیتی بهشدت هشدار میدهیم، زیرا این روند حاکمیت لبنان را تضعیف میکند و باعث شکافهای خطرناک داخلی میشود.
از حاکمیت لبنان میخواهیم از مسیر مذاکرات مستقیم و تمامی تصمیمها و اقداماتی که علیه مردم خود اتخاذ کرده، عقبنشینی کند.
ادعاهایی که منتشر شده مبنی بر اینکه موضع لبنان در نشستهایی میان من، سرتیپ حسن شقیر و سرتیپ آندریه رحال تدوین شده، کاملاً نادرست است.
آنچه منتشر شده، با موضعی که به مسئولان دولت لبنان ابلاغ کرده بودیم و در آن بر مخالفت حزبالله با مذاکرات مستقیم تأکید شده بود، مغایرت دارد.
نتانیاهو نباید برای دادن مژده به جامعه خود عجله کند.
نتانیاهو در واقع با خودش مذاکره میکرد؛ زیرا این حکومت از مشروعیت قانون اساسی و مشروعیت ملی برخوردار نیست و ابزار تحمیل خواستههای خود را در اختیار ندارد.
این حکومت تنها در صورتی میتواند اجرای توافق امضاشده در واشنگتن را تحمیل کند که با حمایت آمریکا لبنان را به سمت جنگ داخلی ببرد.
آنچه در واشنگتن رخ داد، تلاشی برای مختل کردن روند اسلامآباد بود و بدون مقاومت، هیچ چیز به سرانجام نخواهد رسید.
اجازه نخواهیم داد این حکومت لبنان را نابود کند و سرنوشت کشورمان را به آن نخواهیم سپرد.
این حکومت قادر نخواهد بود اراده خود را بر مردم لبنان تحمیل کند.
عامل اصلی، میدان است؛ میدان در اختیار ماست و ما صاحبان این سرزمین هستیم.
موضع ایران روشن است و تهران پیش از خروج کامل اسرائیل از لبنان، هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد.
حکومت لبنان هدیهای به دشمن اسرائیلی داده است، اما این اقدام هیچ تأثیری در میدان نخواهد داشت.
با هر اقدامی که حکومت انجام دهد، مقابله خواهیم کرد و بیش از گذشته به مقاومت و سلاح خود پایبند خواهیم بود.
مخالفت ما جدی است و اجازه نخواهیم داد حکومت تعهدات خود را در میدان اجرا کند.
ماندن وزیران ما در دولت، ملاحظات خاص خود را دارد و حضور ما در دولت به معنای موافقت با تصمیمهای آن نیست.
مذاکرات مستقیم با اسرائیل مغایر ماده ۵۲ قانون اساسی لبنان است و هیچ شخصی حق ندارد وضعیت خصومت با اسرائیل را لغو کند.
ما خواهان هیچگونه درگیری با ارتش ملی لبنان نیستیم. ارتش وظایف خود را به بهترین شکل انجام میدهد؛ ارتش باقی خواهد ماند، مقاومت نیز باقی خواهد ماند و مردم نیز باقی خواهند ماند.
به نتانیاهو میگوییم که با کسانی توافق کردهای که اختیار تصمیمگیری ندارند. وضعیت خصومت با اسرائیل ادامه خواهد داشت و هرکس با دشمن دست بدهد، شریک جنایتهای اوست.