فراری جدیدترین مدلش را همزمان با مسابقه فرمول یک در شهر میامی در آمریکا رونمایی کرد. این ماشین با الهام از مدلی از دهه شصت کارخانه طراحی شده و نامش «دودیچی چیلندره» یا به ایتالیایی «دوازده سیلندر» است. نام ماشین به موتور دوازده سیلندری اشاره دارد که بدون سیستم توربو یا هیبرید ۸۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
بیوایدی، غول خودروسازی چینی به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای تمام الکتریکی و جنگ قیمت در بزرگترین بازار خودروی جهان، شاهد کاهش سود بوده است. این شرکت اعلام کرد که در سه ماه اول امسال ۶۳۰ میلیون دلار درآمد داشته که حدود نصف سه ماهه قبل است. بیوایدی که تعدادی از محصولات بنزینیاش در بازار بسته ایران به صورت مونتاژ عرضه شده است، با تسلای ایلان ماسک رقابت میکند تا بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی در جهان باشد. غول آمریکایی پس از شکست پارسال مقابل رقیب چینی، اوایل این ماه دوباره به صدر بازار برگشت.
مرسدس-بنز مدل الکتریکی کلاس G را در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد. این کارخانه میگوید کلاس G الکتریکی در همه موارد از جمله توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار، همتراز یا بهتر از مدل بنزینی و دیزل این کلاس است. کلاس G الکتریکی اولین مدل بنز است که برخلاف مدلهای الکتریکی دیگر کارخانه با پیشوند EQ نامگذاری نشده است. این ماشین به جای EQG با نام G ۵۸۰ به بازار عرضه میشود و بنز برای متمایز کردن آن از مدل بنزینی و دیزل عبارت «با تکنولوژی EQ» را به نامش اضافه کرده است. مرسدس-بنز زیرمجموعه EQ را سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد و تا الان ماشینهای الکتریکی خود را با این نام به بازار عرضه کرده است. مثلا مدل الکتریکی کلاس GLA با نام EQA فروخته میشود.
بازدید ایلان ماسک از چین ظاهرا نتایج فوری به همراه داشته است. طبق توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، تسلا از دادههای نقشه این شرکت برای فناوری کمکراننده در بزرگترین بازار خودرو جهان استفاده خواهد کرد. ایلان ماسک در آخر هفته سفری از پیش اعلام نشده به چین داشت. این میلیاردر آمریکایی تصویری از دیدار خود با لی چیانگ، نخستوزیر چین را در شبکه ایکس یا همان توییتر منتشر کرد.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده (NHTSA) یکی از بزرگترین تحقیقات خود را در مورد سیستم راننده خودران تسلا آغاز کرده و براساس آنچه در تحقیقات این اداره آمده است، فناوری نوآورانه تسلا به ۱۳ تصادف مرگبار منجر شده است و این خودروساز مجبور است تا برنامه تشخیص راننده خود را در اواخر سال گذشته به روز کند.
آلفارومئو یک هفته پس از رونمایی از اولین مدل الکتریکیاش ناچار شد به خاطر اعتراض دولت ایتالیا نام ماشین را تغییر دهد. شاسیبلند جدید آلفارومئو با نام میلانو رونمایی شد، اما دولت معتقد بود ماشین ربطی به ایتالیا ندارد و باید نامش تغییر کند. آلفارومئو عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از امکانات این گروه برای تولید اولین مدل الکتریکیاش استفاده کرده است. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته میشود که در فرانسه مهندسی شده و مدلهای دیگر استلانتیس نظیر پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر هم از آن استفاده میکنند. آلفارومئو ماشین را در کنار این شاسیبلندها در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید میکند.
فرایند همجوشی هستهای از مدتها پیش شناختهشده است، بااینحال یافتن راهی برای استفاده از آن برای نیروبخشی به خودروها موردبحث دانشمندان بوده است. اکنون یک استارتاپ با معرفی موتور پروتونی، این رؤیا را به حقیقت تبدیل کرده است. رؤیای ساخت موتوری کوچک که با استفاده از همجوشی هستهای عمل کند، نخستینبار توسط فیزیکدان برجسته، «آلبرت اینشتین» معرفی شد. در اوایل سال ۱۹۲۹، اینشتین در مورد امکان ایجاد یک موتور پروتونی مبتنی بر همجوشی هستهای نظریهپردازی کرد. این پیشرانه میتوانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به حرکت درآورد. ایده این بود که از دمای همجوشی بالا برای بیرونراندن جریانی از پروتونها و ایجاد نیروی رانش استفاده شود.
آلفارومئو پس از یک هفته پرماجرا، در روز دوشنبه اعلام کرد که نام شاسی بلند جدید خود را به دلیل فشار دولت ایتالیا تغییر خواهد داد. این خودرو در ابتدا آلفارومئو میلانو نام داشت، اما اکنون آلفارومئو جونیور خوانده میشود. این تصمیم تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که «آدولفو اورسو» وزیر صنعت ایتالیا، آلفارومئو را به دلیل بازاریابی یک خودروی ساخت خارج با نام ایتالیایی مورد انتقاد قرار داد. میلانو در کارخانه مونتاژ آلفارومئو در شهر تیخی لهستان ساخته شده است. اورسو روز پنجشنبه گفت: «خودرویی به نام آلفارومئو میلانو نباید در لهستان تولید شود. این خلاف قوانین ایتالیا است».
بامو با نمایش یک کانسپت از تولید نسل جدیدی از شاسیبلندهای الکتریکی خبر داد. نام این کانسپت «نویه کلاس X» یا به آلمانی «کلاس جدید X» است و اولین مدلی که بر اساس آن ساخته میشود سال آینده به بازار خواهد آمد. نویه کلاس X دومین کانسپتی است که بامو از مدلهای الکتریکی آیندهاش نمایش میدهد. این شرکت سال گذشته کانسپت نویه کلاس را نمایش داد که قرار است الهامبخش سری تازهای از مدلهای سدان الکتریکی باشد. ظاهر کانسپت جدید ترکیبی از نویه کلاس سدان و فرم شاسیبلندهای کنونی بامو است. تفاوت اصلی در جلوپنجره دیده میشود که برخلاف مدلهای کنونی باریک است و بیشتر به مدلهای کلاسیک بامو شبیه است. جلوپنجره فرمی سه بعدی دارد و به جای کروم با لامپ الئیدی ساخته شده است.
مرسدس-بنز اعلام کرد استفاده آزمایشی از رباتهای انساننما را در تولید محصولاتش آغاز کرده است. به گفته کارخانه از این رباتها برای کارهای «تکراری و سخت» استفاده میشود. رباتی که بنز استفاده میکند آپولو نام دارد و ساخت شرکتی آمریکایی به نام اپترونیک است. قد آپولو یک متر و ۷۳ سانتیمتر و وزنش کمی بیشتر از ۷۲ کیلوگرم است. آپولو میتواند تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل کند. مرسدس-بنز از آپولو برای رساندن قطعه به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده میکند. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز گزارش داده که این رباتها در کارخانه بنز در کشور مجارستان کار میکنند. مجارستان مشکل کمبود نیروی کار دارد و اتحادیههای کارگریاش به اندازه آلمان سختگیر نیست.