کد خبر: ۹۲۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۵
روز هفتاد و هشتم آتش‌بس؛ این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

یک دیپلمات آگاه: برگزاری مذاکرات آشتی کشورهای حاشیهٔ خلیج‌فارس و ایران در عربستان/معاون وزیر خارجه: برنامه‌ای برای دسترسی آژانس به تاسیسات مورد حمله و مواد هسته‌ای نداریم/ وال استریت ژورنال به نقل از منابع: کشمکش فنی در بیانیه پایانی سوئیس؛ ایران موفق شد که مانع از درج اشاراتی به آژانس در متن شود/ پاکستان: مذاکرات فنی طی روز‌های آتی از سر گرفته می‌شود

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و هفتم شده که سنای آمریکا قطعنامه «اختیارات جنگی درباره ایران» را با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف تصویب کرد. از سوی دیگر، پزشکیان نیز که به پاکستان رفته بود گفت: ما به آنچه در توافق اخیر امضا کرده‌ایم پایبند هستیم و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چارچوب موافق هستند.
سنای آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و هفتم شده که سنای آمریکا قطعنامه «اختیارات جنگی درباره ایران» را با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف تصویب کرد. از سوی دیگر، پزشکیان نیز که به پاکستان رفته بود گفت: ما به آنچه در توافق اخیر امضا کرده‌ایم پایبند هستیم و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چارچوب موافق هستند. 

تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:

در روز هفتاد و هفتم آتش‌بس چه گذشت؟ (۲ تير ۱۴۰۵)/ سنای آمریکا قطعنامه «اختیارات جنگی درباره ایران» را تصویب کرد/ ترامپ: بازرسان آژانس در زمان مناسب در ایران مستقر می‌شوند، هیچ عجله‌ای نیست/ پزشکیان: رهبر انقلاب با چارچوب توافق با آمریکا، موافق هستند/ نخست‌وزیر پاکستان: ایران به زودی یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی جهان را خواهد داشت/ تفاهم‌نامه هیچ اشاره‌ای به موشک‌های بالستیک ندارد

آخرین اخبار مربوط به روز هفتاد و هشتم آتش بس (۳ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:

عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۸:۴۲
سید عباس عراقچی و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی عصر امروز چهارشنبه طی یک تماس تلفنی گفتگو کردند.
 
وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو، همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات مورد توافق و رایزنی‌های انجام‌شده در این چارچوب قرار داد.
 
طرفین همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت تداوم رایزنی‌ها، حفظ کانال‌های دیپلماتیک و تقویت همکاری‌های مشترک به‌منظور حمایت از ثبات منطقه‌ای، پیشبرد روند مذاکرات و دستیابی به نتایج مثبت و پایدار تأکید کردند.
تماس تلفنی نخست وزیر پاکستان با امیر قطر / شهباز شریف: امیر قطر به خاطر حمایت کشورش از تلاش‌های صلح که به امضای یادداشت تفاهم تاریخی در اسلام آباد منجر شد، تشکر کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۷:۴۵
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان امروز چهارشنبه از تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خبر داد.
 
نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که از امیر قطر به خاطر حمایت کشورش از تلاش‌های صلح که به امضای یادداشت تفاهم تاریخی در اسلام آباد منجر شد، تشکر کرد.
 
شهباز شریف افزود: ما بر اهمیت حفظ این روند از طریق استمرار گفتگوها و تلاش‌های دیپلماتیک توافق کردیم.
 
 نخست وزیر پاکستان گفت: در گفتگو با امیر قطر رضایت خود را از پیشرفت مثبت حاصل شده در دور اول مذاکرات فنی در بورگنستوک ابراز کردیم.
یک دیپلمات آگاه: برگزاری مذاکرات آشتی کشورهای حاشیهٔ خلیج‌فارس و ایران در عربستان
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۶:۲۳

یک دیپلمات آگاه به خبرگزاری AFP می‌گوید که مذاکرات آشتی کشورهای حاشیهٔ خلیج‌فارس و ایران در عربستان سعودی برگزار شود.

این دیپلمات می‌گوید که پیش‌بینی می‌شود نشانی سطح بالا با هدف ترمیم روابط میان کشورهای خلیج‌فارس، ایران و احتمالاً سایر همسایگان منطقه‌ای در پی جنگ، در ریاض برگزار شود، اما تاریخ دقیقی مشخص نکرده است.

او می‌افزاید که این نشست‌ها مستقل از مذاکرات جاری بین ایالات متحده و ایران خواهد بود. 

ادعای ترامپ: ما مقداری از پول ایران را برای خرید ذرت، گندم، سویا و غیره، از کشاورزان و دامداران خود آزاد خواهیم کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۶:۱۵
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی ادعا کرد: ایران به ایالات متحده اطلاع داده است که، برخلاف گزارش‌های جنجالی و دروغین رسانه‌ها، «هیچ عوارضی، هیچ هزینهٔ بیمه‌ای، و هیچ نوع هزینهٔ دیگری توسط ایران از کشتی‌هایی که از تنگهٔ هرمز عبور می‌کنند، درخواست یا دریافت نشده است». اگر این اطلاعات نادرست باشد، مذاکرات فوراً پایان خواهد یافت!
 
وی افزود: علاوه بر این، هیچ پولی به ایران داده نشده، و هیچ‌یک از دارایی‌های آنها توسط آمریکا آزاد نشده است. 
 
او در ادامه مدعی شد: ما مقداری از پول آنها را که کاملاً تحت کنترل ماست، برای خرید ذرت، گندم، سویا و غیره، به کشاورزان و دامداران خود آزاد خواهیم کرد. 
 
ترامپ بیان کرد: مواد غذایی در ایران به‌شدت مورد نیاز است، و ما آن را منحصراً از ایالات متحده برای آنها خریداری خواهیم کرد. از توجه شما به این موضوع سپاسگزارم.
چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا: کنگره در برابر ترامپ ایستاد و رأی به پایان دادن به جنگ پر هزینه، غیر ضروری و ویرانگر او با ایران داد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۵:۳۰

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا گفت: امروز، کنگره در برابر دونالد ترامپ ایستاد و رأی به پایان دادن به جنگ پرهزینه، غیرضروری و ویرانگر او با ایران داد.

وی افزود: اجازه دهید صریح بگویم: برای اولین بار، این قطعنامه در هر دو مجلس کنگره به تصویب رسیده و نیازی به امضای رئیس‌جمهور ندارد. پیام تنها نهادی که اختیار اعلان جنگ را دارد، غیرقابل‌انکار است: دولت ترامپ باید نیروهای آمریکایی را از درگیری‌های نظامی در ایران خارج کند. فشار بر جمهوری‌خواهان روزافزون است.

شومر اضافه کرد: ترامپ وعده «فشار حداکثری» بر ایران را داد. آنچه او از طریق این جنگ بی‌پروا به دست آورد، نهایت سردرگمی، نهایت هرج‌ومرج و نهایت هزینه برای مردم آمریکا بود. بیش از ۱۰۰ روز است که کنگره – و مردم آمریکا – خواستار شفافیت، پاسخ‌گویی و پایان جنگ بوده‌اند. هر ثانیه که این جنگ ادامه می‌یابد، هزینه‌ای که بر دوش مردم آمریکا می‌افتد، بالاتر و بالاتر می‌رود.

اردوغان: [با اعلام آتش‌بس در جنگ علیه ایران]، از بروز درگیری‌های گسترده‌تر که می‌توانست به کردها آسیب برساند، جلوگیری شد/ با گذشت زمان، بسیار روشن‌تر خواهد شد که چه طرح خونینی را ما، ترک‌ها، کردها، عرب‌ها و فارس‌ها، با همکاری یکدیگر خنثی کرده‌ایم
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۳۶

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دربارهٔ اسرائیل گفت: ما می‌دانیم که اسرائیل حتی کوچک‌ترین احتمالِ صلح را نیز نمی‌تواند تحمل کند. با نگاهی به اظهاراتی که در ده روز گذشته مطرح کرده‌اند، به‌روشنی مشخص می‌شود که آنچه با آن روبه‌رو هستیم، منطق و رویکرد یک دولت نیست، بلکه گروهی از تندروهاست که عقل و تعادل خود را از دست داده‌اند. 

اردوغان عنوان کرد: وضعیت تا آنجا وخیم شده است که همه ــ چه در دولت و چه در اپوزیسیون ــ یکدیگر را متهم می‌کنند که به اندازهٔ کافی انسان نکشته‌اند. رقابتی دائمی برای پیشی گرفتن از یکدیگر در به‌کارگیری ادبیات و لفاظی‌های نسل‌کشانه وجود دارد. اگر روزی صلح به منطقهٔ ما بازگردد، این صلح علی‌رغم اسرائیل خواهد بود.

وی افزود: اگر منطقهٔ ما روزی به آرامش و ثبات دست یابد، این امر با وجود تحریکات اسرائیل و تلاش‌های آن برای ایجاد تفرقه و اختلاف خواهد بود. این شبکهٔ کشتار جمعی، هر کاری هم که انجام دهد، نخواهد توانست مانع از آن شود که صلح، نظم، عدالت، ثبات و رفاه در منطقهٔ ما حاکم شود.

اردوغان درباره ایران نیز گفت: از بروز درگیری‌های گسترده‌تر که می‌توانست به برادران و خواهران کُرد ما آسیب برساند، جلوگیری شده است.

او اضافه کرد: با گذشت زمان، بسیار روشن‌تر خواهد شد که چه طرح خونین و شومی را ما، ترک‌ها، کُردها، عرب‌ها و فارس‌ها، با همکاری یکدیگر خنثی کرده‌ایم.

وزیر خارجه روسیه: آماده هستیم هر اقدامی را که برای دستیابی به یک توافق پایدار و ماندگار میان ایران و آمریکا لازم است، انجام دهیم/ هیچ کشوری قادر نیست که تنها رهبر جهان باشد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۲۶

وزیر خارجه روسیه از آمادگی این کشور برای انجام اقداماتی جهت ایجاد یک توافق ماندگار میان ایران و آمریکا خبر داد.

به گزارش انتخاب، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: هیچ کشوری قادر نیست تنها رهبر جهان باشد.

وی افزود: ما آماده‌ایم هر اقدامی را که برای دستیابی به یک توافق پایدار و ماندگار میان ایران و آمریکا لازم باشد، انجام دهیم.

او ادامه داد: ما آماده گفت‌وگو با غرب بر پایه اصول احترام متقابل و برابری میان طرف‌ها هستیم.

وزارت خارجه پاکستان: مذاکرات ایران و آمریکا در حال حاضر، درباره برنامه هسته‌ای، دارایی‌های بلوکه شده تهران و لبنان است/ هیچ‌گونه عوارض عبور و مجوزی جهت تردد از تنگه هرمز وجود نخواهد داشت
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۲۵

وزارت امور خارجه پاکستان تأکید کرد: مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای، دارایی‌های بلوکه شده ایران و لبنان در جریان است.

به گزارش انتخاب، وزارت خارجه پاکستان می‌گوید مذاکرات میان واشنگتن و تهران در حال حاضر درباره برنامه هسته‌ای، دارایی‌های بلوکه شده ایران و لبنان در جریان است.

این وزارتخانه افزود: هیچ‌گونه عوارض عبور، مجوز یا اجازه‌نامه‌ای برای تردد از تنگه هرمز وجود نخواهد داشت.

مسقط: گفت‌وگوی وزرای خارجه عمان و قطر درباره مذاکرات ایران و آمریکا و آخرین تحولات مربوط به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۱۶

وزارت خارجه عمان اعلام کرد که وزرای خارجه عمان و قطر درباره جنگ علیه ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش انتخاب، وزارت خارجه عمان خبر داد که سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، درباره روند مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و ایران گفت‌وگو کردند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، سلطان عمان و نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات مربوط به تلاش‌ها برای پایان دادن به وضعیت جنگ را بررسی کردند.

غریب‌آبادی، معاون وزیر خارجه: در سوئیس هیچ نشستی با گروسی برگزار نشد، برنامه ای هم برای دسترسی به تاسیسات مورد حمله و مواد هسته ای وجود ندارد/ این مباحث صرفا در چارچوب توافق نهایی و در نتیجه اقدام عملی طرف مقابل در خاتمه تمامی تحریم ها، تعیین تکلیف خواهند شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۰۹

معاون وزیر خارجه توافق برای دسترسی آژانس به تأسیسات مورد حمله در ایران را تکذیب کرد.

به گزارش انتخاب، کاظم غریب آبادی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در سوئیس هیچ نشستی با گروسی، علیرغم درخواست وی، برگزار نشد. هیچ برنامه ای نیز برای دسترسی به تاسیساتِ مورد حمله واقع شده و مواد هسته ای وجود ندارد.»

وی افزود: «این مباحث صرفا در چارچوب توافق نهایی و در نتیجه اقدام عملی طرف مقابل در خاتمه تمامی تحریم ها و... بررسی و تعیین تکلیف خواهند شد. نمی توانید با هیاهوی رسانه ای، سیاست "راه بینداز و جا بینداز" را پیش ببرید.»

رویترز: نخست‌وزیر قطر در عمان درباره برگزاری گفت‌وگوهایی میان ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق پیرامون تنگه هرمز رایزنی می‌کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۴:۰۱

رویترز نوشت: نخست‌وزیر قطر، در مسقط درباره برگزاری گفت‌وگوهایی میان ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق پیرامون تنگه هرمز رایزنی می‌کند.

به گزارش انتخاب، گفت‌وگوهای ایران، کشورهای خلیج فارس و عراق درباره تنگه هرمز، جدا از مذاکرات میان ایران و ایالات متحده آمریکا است‌.

اعمال عوارض یا هزینه عبور در تنگه هرمز در دستور کار نیست، اما انتظار می‌رود ایران پیشنهاد دریافت هزینه‌هایی با عناوین زیست‌محیطی، کشتیرانی و امنیتی را مطرح کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع: کشمکش فنی در بیانیه پایانی سوئیس؛ ایران موفق شد که مانع از درج اشاراتی به آژانس در متن شود
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۳:۱۹

روزنامه وال استریت ژورنال از فضای پرتنش حاکم بر آخرین دور مذاکرات ایران و آمریکا پرده برداشت. تلاش‌های دیپلماتیک با تهدیدی که ترامپ در یک پست منتشر کرد به بن‌بست خورد و این موضوع باعث شد هیئت ایرانی به رهبری محمدباقر قالیباف مذاکرات را مستقیماً ترک کند.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده: بر اساس منابع آگاه، اتاق مذاکرات شاهد لحظات تنش شدیدی بود. قالیباف در واکنش به توییت ترامپ — که در آن تهدید کرده بود در صورت ادامه تأمین مالی حزب‌الله، ایران را بمباران خواهد کرد — مقام آمریکایی «دی ونس» را به شدت مورد سرزنش قرار داد. قالیباف این تهدیدها را نقض صریح تفاهمنامه میان دو کشور دانست و فوراً از مذاکرات خارج شد.

در حالی که یک مقام آمریکایی مدعی شد دی ونس خواهان تعلیق موقت مذاکرات بود تا هر دو طرف فرصت بازنگری داشته باشند — نه به خاطر آن توییت — میانجیان و مقامات ایرانی تأکید کردند که تهران در نهایت تصمیم گرفت تهدیدات ترامپ را نادیده بگیرد و آن‌ها را صرفاً یک «سبک مذاکراتی» تلقی کند. ایران در عوض موفق شد آتش‌بسی ۱۵ روزه به دست آورد.

مذاکرات از طریق کانال‌های قطری و پاکستانی ادامه یافت. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران از تیمی متشکل از روانشناسان برای درک «ذهنیت ترامپ» استفاده کرده متضارب بود؛ یک منبع دیپلماتیک ایرانی در سوئیس این موضوع را رد کرد و تأکید داشت هیئت ایرانی روی واقعیت‌ها تمرکز دارد، نه تحلیل‌های روان‌شناختی.

منابع همچنین از یک کشمکش فنی در بیانیه پایانی پرده برداشتند؛ ایران موفق شد مانع از درج اشاراتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در متن بیانیه شود، در حالی که طرف آمریکایی اصرار دارد نقش آژانس باید در مسیری جداگانه دنبال شود.

تفاهمات واشنگتن و تهران محاسبات اسرائیل در لبنان را دچار ابهام کرده است
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۱۸

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نگرانی‌ها در اسرائیل نسبت به تأثیر تفاهمات آمریکا و ایران بر روند مذاکرات مربوط به لبنان افزایش یافته است. این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی محافل اسرائیلی با احتمال مشارکت ایران و قطر در سازوکار پیگیری و تثبیت آتش‌بس مخالفت کرده‌اند.

تاکر کارلسون، مجری مشهور آمریکایی: جی‌دی‌ونس واقعاً باهوش است؛ او در موقعیتی بسیار دشوار و غیر ممکن قرار دارد و تمام تلاش خود را می‌کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۱۰

تاکر کارلسون مجری مشهور آمریکایی گفت: من فکر نمی‌کنم بنیامین نتانیاهو رادیکال‌ترین فرد در اسرائیل باشد. در واقع، فکر می‌کنم در میان طبقهٔ سیاسی و طبقهٔ حاکم اسرائیل، نتانیاهو احتمالاً در جناح معتدل‌تر قرار دارد. بنابراین این ایده که مشکل، نتانیاهو است، اصلاً درست نیست.

او اضافه کرد: ای کاش این درست بود، چون در آن صورت حل آن بسیار آسان می‌شد. به‌زودی انتخاباتی برگزار می‌شود، یک نخست‌وزیر جدید می‌آید و کشور آرام می‌شود. اما مشکل بسیار عمیق‌تر از این‌هاست. در واقع — و این حدس و گمان نیست، بلکه حقیقت دارد — موساد، که تقریباً همه از آن متنفرند و به‌نظر من دلایل خوبی هم برای این نفرت دارند، و قطعاً از آن می‌ترسند و برای این ترس نیز دلایل خوبی دارند، در واقع یک نیروی تعدیل‌کننده بر دولت نتانیاهو است.

تاکر کارلسون عنوان کرد: برای مثال، در حملهٔ اسرائیل به دوحه، قطر، در ۹ سپتامبر — که یکی از دیوانه‌وارترین کارهایی بود که اسرائیل تاکنون انجام داده است؛ حمله به نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه، آن هم در جریان مذاکرات. این اقدام آن‌قدر خارج از چارچوب بود که حتی ترامپ هم در آن زمان از آن شکایت کرد. موساد در آن عملیات مشارکت نکرد. آن‌ها از آن کنار کشیدند. چون می‌گفتند: «صبر کنید، صبر کنید. این دیگر بیش از حد دیوانه‌وار است. شما تنها متحد باقی‌ماندهٔ ما را از خودتان دور خواهید کرد.»

او ادامه داد: اما دولت نتانیاهو — که فقط خود نتانیاهو نیست، بلکه یک ائتلاف است. اسرائیل نظام پارلمانی دارد و احزاب مختلفی در این ائتلاف حضور دارند — این اقدام را پیش برد و بر آن اصرار کرد.

وقتی مجری از کارلسون پرسید که آیا از جی‌دی ونس حمایت می‌کنید؟ به نظر من او در مقایسه با روبیو عالی است، او گفت: واضح است که او در مقایسه با روبیو عالی است. ببینید، من از بهترین فرد حمایت خواهم کرد. من همیشه جی‌دی ونس را خیلی دوست داشته‌ام. فکر می‌کنم او واقعاً باهوش است. او در موقعیتی بسیار دشوار و غیرممکن قرار دارد. فکر می‌کنم دارد تمام تلاشش را می‌کند.

آمریکا برنامه آزمایشی برای خروج اسرائیل از بخش‌هایی از لبنان پیشنهاد می‌کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۷

برخلاف توصیف سفیر اسرائیل که مذاکرات واشنگتن را «فاجعه‌بار» خوانده بود، رادیوی ارتش اسرائیل گزارش داده است که هشت ساعت گفت‌وگوها بسیار سازنده بوده و در بحث‌ها درباره خروج جزئی اسرائیل از برخی مناطق پیشرفت حاصل شده است.

یک پیشنهاد آمریکایی مطرح شده که بر اساس آن، اسرائیل از مناطق آزمایشی مشخصی عقب‌نشینی می‌کند و ارتش لبنان کنترل آن مناطق را در دست می‌گیرد و اطمینان می‌دهد که هیچ حضور حزب‌اللهی در آنجا وجود نداشته باشد.

پس از امضای یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران، اسرائیل عملیات خود در لبنان را گسترش داد و مناطقی فراتر از رود لیتانی در نزدیکی نبطیه را اشغال کرد؛ جایی که اکنون محل اصلی تنش‌هاست.

این مناطق بسیار فراتر از مناطقی هستند که در ابتدا توسط ارتش اسرائیل اشغال شده بودند، اما طبق گزارش‌های اسرائیلی، این اقدام دقیقاً به این دلیل انجام شد که این مناطق احتمالاً همان مناطقی هستند که اسرائیل ممکن است حاضر به خروج از آنها باشد.

بنابراین هنوز هیچ پیشرفت قطعی حاصل نشده است، اما صحبت‌هایی درباره احتمال وجود مسیری رو به جلو میان اسرائیل و لبنان مطرح است؛ موضوعی که اسرائیل به آن نیاز دارد تا پرونده لبنان را از پرونده ایران جدا کند. 

چین خواستار اجرای تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۷

وزارت امور خارجه چین خواستار اجرای تفاهم‌نامه‌ای شد که میان آمریکا و ایران به توافق رسیده است.

چین خواستار اجرای تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۷

وزارت امور خارجه چین خواستار اجرای تفاهم‌نامه‌ای شد که میان آمریکا و ایران به توافق رسیده است.

قالیباف: صلح پایدار محصول عزت و احترام است/ تفاهم اسلام‌آباد نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل اقتدار ملت ایران بود/ سیاستی که بر پایه حذف همسایگان طراحی شود، به ثبات پایدار برای هیچ طرفی منجر نخواهد شد/ در میانه جنگ اخیر هم بر اساس نظر رهبر انقلاب اعلام کردم که ایران آماده توافق‌های امنیتی با کشور‌های منطقه است/ بر ترجیح منطق بر زور، تأکید داریم
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۲

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۳ تیر ماه) در بیستمین اجلاس کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) در باکو به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رییس محترم مجلس ملی جمهوری آذربایجان،

رؤسا و نمایندگان محترم مجالس کشورهای اسلامی،

جناب آقای دبیرکل،

سلام علیکم

در آغاز، از ملت و رئیس محترم مجلس ملی جمهوری آذربایجان و دبیرخانه اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، بخاطر میزبانی شایسته این نشست و فراهم‌سازی بستر گفتگو میان نمایندگان مسلمان، تشکر می‌کنم.

همچنین ایام شهادت سبط پیامبر اسلام حضرت سیدالشهدا(ع) را به ملت‌های مسلمان از جمله دو ملت برادر، ایران و آذربایجان و همه آزادگان جهان تسلیت می‌گویم؛ محرم ماهی‌است که به ما می‌آموزد عزت و کرامت هرگز با تسلیم به دست نمی‌آید، بلکه این خون است که بر شمشیر پیروز می شود. و من امیدوارم با تمسک به راه نورانی امام‌حسین(علیه‌السلام) گفت و گوی ‌امروز ما در جهت خیر امت اسلامی باشد.

نمایندگان محترم مسلمان؛

بیستمین‌اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی درشرایطی برگزارمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران یک تجاوز سهمگین را پشت سر گذاشته است. جنگ تحمیلی چهل روزه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، اقدامی جنایتکارانه بود. در این جنایت آشکار، رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه نظامی و سیاسی و بیش از 3000 شهروند ایرانی، که اکثر آنان زنان و کودکان بودند، به شهادت رسیدند. بیش از سی هزار نفر نیز مجروح شدند و زیرساخت‌های صنعتی، درمانی، آموزشی، انرژی، حمل‌ونقل و هزاران واحد خدماتی و مسکونی در ایران هدف حمله قرار گرفت.

مقاومت جانانه نیروهای مسلح و ایستادگی قهرمانانه مردم در خیابان‌ها سبب‌ شد، ایران هزینه‌های ‌شدیدی به امریکا و رژیم ‌جعلی اسرائیل تحمیل کند. این مقاومت برآمده از ایمان، عامل مأیوس شدن دشمن از دستیابی به اهدافش و وادار کردن او به تسلیم در میدان های مبارزه و مذاکره بود.

این جنگ صرفاً یک رویارویی نظامی نبود؛ بلکه تلاشی سازمان یافته برای تغییر موازنه‌های راهبردی منطقه و تحمیل اراده بر یک ملت آزاده به شمار می‌رفت. طراحان این تجاوز تصور می‌کردند که می‌توانند از طریق فشار نظامی، محاصره، عملیات روانی و اقدامات تروریستی، ملت ایران را وادار به عقب‌نشینی کرده و معادلات منطقه را به سود خود بازنویسی کنند. آنچه رخ داد با محاسبات طراحان جنگ در تضاد کامل بود. ملت ایران نشان داد که دوران تحمیل اراده بر ملت‌های مستقل پایان یافته است و شما دیدید که دنیا چگونه این استقامت و پیروزی را تحسین کرد.

این جنگ اگرچه هزینه‌های سنگینی بر ملت ما تحمیل کرد اما این حقیقت بنیادین را آشکار ساخت که مقاومت و ایستادگی مردم به عنوان قدرت حقیقی در سخت‌ترین شرایط محاسبات متجاوزان را بر هم می‌زند. صلح پایدار نه محصول تسلیم، فشار و ذلت، بلکه حاصل اقتدار، عزت و احترام است.

پیروزی ملت ایران این پیام مهم رابه مسلمانان دنیا می‌دهدکه حفظ استقلال و عزت ملی در گروی باور به تعالیم انسان-ساز اسلامی است. قرآن به ما می‌آموزد که نه ظلم کنیم و نه ظلم بپذیریم. قرآن به ما می‌گوید که تا حداکثر توان قوی شوید، قرآن به ما می گوید که به کفار تکیه نکنید، قرآن به ما می‌گوید که به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید، و همان قرآن به ما می گوید که به اذن الهی عده‌ای اندک می‌توانند بر دشمنان بزرگ غلبه پیدا کنند و تضمین می دهد که اگر به خدا ایمان واقعی داشته باشید، شما پیروز خواهید بود و ملت مسلمان ایران با عمل مومنانه خود این دستورات الهی را اجرا کردند.

تجربه نشان داد که دیپلماسی، زمانی پایدار و مؤثر خواهد بود که بر پایه احترام، برابری و به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها استوار و مستظهر به پشتیبانی ‌مردم باشد. تفاهم ‌اسلام‌آباد نیزنه نتیجه فشارو اجبار، بلکه حاصل مقاومت و اقتدار ملت شجاع ایران بود؛ تفاهمی که نشان داد گفت‌وگو زمانی به نتیجه می‌رسد که طرف مقابل از تحمیل اراده خود بر یک ملت متمدن صرف نظر کرده و حقوق ما را بپذیرد. به همین جهت یادداشت تفاهم اسلام آباد تبدیل به اعلامیه شکست آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران از صلح استقبال می‌کند؛ صلحی که بر پایه حقوق ملت‌ها، احترام متقابل، تعهدات متوازن و منافع مشروع باشد. بر همین مبنا معتقدیم دفاع مقتدرانه، انسجام ملی و دیپلماسی ، سه رکن مکمل یکدیگرند و تلفیق هوشمندانه آن‌ها، تضمین‌کننده امنیت و ثبات است.

ما آینده منطقه را نه در تقابل، بلکه در تعامل می‌بینیم؛ نه در حذف، بلکه در همزیستی؛ نه در امنیت وارداتی، بلکه در امنیت بومی و مشترک.

ما در سخت‌ترین وپیچیده‌ترین شرایط، دوستان و شرکای راهبردی خود را تنها نگذاشته‌ایم. برای ما، آتش‌بس در لبنان به اندازه آتش‌بس در ایران و در ادامه، خاتمه جنگ در لبنان به اندازه خاتمه جنگ در ایران اهمیت داشته ودارد و باور داریم که ثبات واقتدار در هر نقطه ازجهان اسلام، به تقویت عاملیت، عزت و ثبات در کل امت اسلامی منجر خواهد شد.

مفهوم همسایگی نیازمند درک عمیق است. همسایگی صرفاً یک واقعیت جغرافیایی نیست؛ بلکه یک مسئولیت هم هست. کشورهایی که در یک جغرافیای مشترک، زندگی میکنند، خواه ناخواه در سرنوشت یکدیگر سهیم‌اند. از این رو، هیچ سیاستی که بر پایه حذف، تضعیف یا بی‌ثبات‌سازی همسایگان طراحی شود، در نهایت به ثبات پایدار برای هیچ طرفی منجر نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آینده منطقه، نه در رقابت‌های فرسایشی، بلکه در همکاری‌های ساختاری، اتصال اقتصادی، همگرایی زیرساختی و گفت‌وگوهای مستمر سیاسی شکل خواهد گرفت.

این باور امام شهید ما و راهبرد همیشگی ماست که ملت فلسطین، همانند همه ملت‌های جهان، از حق تعیین سرنوشت، با برگزاری یک همه پرسی از ساکنان اصلی آن سرزمین، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی برخوردار بوده و تا آن زمان، مقاومت ملت فلسطین، جلوه‌ای از دفاع مشروع یک ملت در برابر اشغالگریست.

پاکستان: مذاکرات فنی بین ایران و آمریکا با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد و قرار است طی روز‌های آتی از سر گرفته شود/ مذاکرات به نتایج مهمی منجر شده/ در حال برقراری ارتباط با تهران و واشنگتن جهت اجرای مؤثر تفاهم‌نامه هستیم
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۱:۴۷

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که مذاکرات فنی بین تهران و واشنگتن، علیرغم وقفه‌های گاه به گاه، در حال انجام است و مذاکرات فنی در سطح کارشناسی طی روزهای آتی با میانجیگری پاکستان و قطر از سر گرفته خواهد شد.

طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که مذاکرات میان ایران و ایالات متحده به نتایج مهمی منجر شده است و کشورهایی که نقش میانجی را ایفا کرده‌اند، یعنی پاکستان و قطر، وظیفه دارند که اجرای موارد توافق‌شده را پیگیری کنند.

بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، او همچنین تصریح کرد یکی از بندهای اصلی این توافق، ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان تهران و واشنگتن است تا از بروز مشکلات و سوءتفاهمات جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه افزود که پاکستان همچنان با کشورهای دوست و همکار در ارتباط است که سهم مؤثری در حمایت از فرآیند مذاکرات میان ایران و آمریکا داشته‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که در حال برقراری ارتباط با طرف ایرانی و آمریکایی برای اجرای مؤثر تفاهم‌نامه است.

این مقام پاکستانی اظهار داشت تیم‌های دیپلماتیک پاکستان در حال انجام مکالمات و هماهنگی‌های ادامه‌دار با دو طرف ایرانی و آمریکایی هستند تا اجرای مؤثر و کامل «مفاد تفاهم‌نامه» تضمین شود.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد مذاکرات فنی بین تهران و واشنگتن، با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد مذاکرات فنی بین تهران و واشنگتن در سطح کارشناسان قرار است طی روزهای آتی با میانجیگری پاکستان و قطر از سر گرفته شود.

الجزیره: برای شبی دیگر در لبنان، خبر چندانی از تبادل درگیری‌های نظامی وجود نداشته/ به نظر می‌رسد که آتش‌بس همچنان برقرار است
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۱:۲۷

الجزیره نوشت: برای شبی دیگر در لبنان، خبر چندانی از تبادل درگیری‌های نظامی وجود نداشته است.

به گزارش انتخاب، گزارش‌هایی از ساعات شبانه درباره فعالیت‌های نظامی در نزدیکی شهر صور منتشر شده است؛ از جمله حرکت خودروهای اسرائیلی و همچنین گزارش‌هایی درباره تیراندازی، اما هنوز منتظر جزئیات بیشتری هستیم.

به نظر می‌رسد این یکی از معدود حوادث شب گذشته بوده است.

آخرین حادثه مهم تقریباً ۲۴ ساعت پیش در نزدیکی شهر نبطیه رخ داد؛ جایی که دو نفر شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته اسرائیل، این افراد نیروهای حزب‌الله بودند که در کنار یک بیل مکانیکی حضور داشتند و به تیرهای هشدار توجه نکردند.

اما حزب‌الله می‌گوید آنها اعضای یک گروه پاکسازی بودند که مشغول برداشتن آوار از جاده‌ها بودند؛ کاری که تیم‌های دفاع مدنی در حال انجام آن هستند.

حزب‌الله این اقدام را نقض آتش‌بس دانست، اما اکنون نزدیک به ۲۴ ساعت گذشته و به نظر می‌رسد آتش‌بس همچنان برقرار است.

پاکستان: خط ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا برای جلوگیری از بروز مشکلات برقرار شده
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۱:۱۰

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: توافق شامل ایجاد یک خط ارتباط مستقیم میان واشنگتن و تهران برای جلوگیری از بروز مشکلات است.

ترامپ: سنای آمریکا تصمیم می‌گیرد در زمانی نامناسب و بی‌معنا درباره قانون اختیارات جنگی رأی‌گیری کند و با این کار، به دشمن کمک رساند/ شرکت‌های بزرگ نفتی، نرخ بنزین در پمپ‌ها را متناسب با کاهش شدید قیمتی که برای نفت پرداخت می‌کنند، پایین نمی‌آورند
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۱۰:۰۸

ترامپ گفت: سنای ایالات متحده تصمیم می‌گیرد در زمانی نامناسب و بی‌معنا دربارهٔ قانون اختیارات جنگی (War Powers Act) رأی‌گیری کند؛ و با این کار، به دشمن کمک و پشتیبانی رسانده است.

او اضافه کرد: چهار جمهوری‌خواه بازنده همراه با دموکرات‌ها رأی دادند.

دونالد ترامپ تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ نفتی قیمت بنزین در پمپ‌ها را متناسب با کاهش شدید قیمتی که برای نفت پرداخت می‌کنند، پایین نمی‌آورند.

او افزود: این قیمت‌ها (قیمت نفت) مثل سنگ در حال سقوط هستند! به عبارت دیگر، از مشتریان “گران‌فروشی” می‌شود. من به وزارت دادگستری دستور داده‌ام که فوراً بررسی این موضوع را آغاز کند.

رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد: بهتر است قیمت بنزین خیلی سریع‌تر از آنچه اکنون می‌بینم کاهش پیدا کند!

قالیباف: بعد از جنگ اخیر، شرایط منطقه متفاوت شده و باید با نگاه دیگری آن را دید
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۹:۴۷

محمدباقر قالیباف صبح امروز (چهارشنبه ۳ تیر ماه) در تشریح اهداف سفر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، با تسلیت ایام محرم گفت: بیستمین اجلاس کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با حضور روسای مجالس کشورهای اسلامی در باکو، جمهوری آذربایجان، برگزار می‌شود.

وی افزود: این فرصت بسیار مناسبی برای ماست که در جمع روسای مجالس و هیات‌ها حضور داشته و مطالبی را در خصوص اتفاقاتی که در طول سال گذشته و دو جنگ بزرگ، به‌ویژه جنگ رمضان و تاثیرات منطقه‌ای آن داشتیم، مطرح و برای روسای مجالس و هیات‌ها تبیین کنیم. 

قالیباف با اشاره به حضور روسای مجالس در افتتاحیه اجلاس باکو، گفت: بعد از جنگ رمضان، شرایط منطقه متفاوت شده و باید با نگاه دیگری به آن نگاه کرد. 

وی توضیح داد: در گذشته برداشت برخی کشورها این بود که نیروها و کشورهایی که از هزاران کیلومتر دورتر وارد منطقه شده‌اند، می‌توانند امنیت منطقه را برقرار کنند اما بعد از جنگ رمضان مشخص شد که نیروهای خارجی که از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا آمده‌اند، نمی‌توانند امنیت را برقرار کرده و خود از عوامل ضد امنیتی هستند و باید از این نگاه جدید در منطقه استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در این سفر همچنین درباره همکاری‌های دوجانبه با کشور جمهوری آذربایجان هم گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر قطر: ضرورت ایجاد یک خط ارتباطی میان تهران و واشنگتن در دوران پاک‌سازی مین‌ها در تنگه هرمز/ الگوی مدیریت تنگه، باید با ایران، عمان و کشورهای خلیج فارس بررسی شود
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۹:۱۷

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: تنگه هرمز همچنان باز است و ما تأییدیه‌ای مبنی بر عدم صدور دستور برای بستن آن دریافت کرده‌ایم. انتظار می‌رود رفت‌وآمد دریایی در هرمز ظرف ۳۰ روز پس از توافق به سطح عادی بازگردد.

وی افزود: ایجاد یک خط ارتباطی میان واشنگتن و تهران برای جلوگیری از اختلال در بازگشایی هرمز ضروری است. خط ارتباطی مورد توافق در سوئیس برای مقابله با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده اهمیت دارد. در دوران پاک‌سازی مین‌ها از هرمز، وجود کانال ارتباطی میان واشنگتن و تهران ضروری خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت قطر انرژی تا زمانی که از ایمنی کامل عملیات اطمینان حاصل نشود، وضعیت فورس ماژور را لغو نخواهد کرد. صندوق سرمایه‌گذاری پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری با ایران رقمی بلندپروازانه است.

او اضافه کرد: ممکن است در آینده از کشورهای خلیج فارس خواسته شود در تأمین مالی این صندوق سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. هدف منطقه‌ای کنونی، ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید میان کشورهای منطقه و ایران است.

آل ثانی تصریح کرد: اسرائیل در واکنش به درگیری‌ها به‌جای کاهش تنش، در اقدامات خود اغراق می‌کند. سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان وجود دارد که شامل راستی‌آزمایی آتش‌بس است. جلوگیری از تشدید تنش در لبنان با هماهنگی بیروت، واشنگتن، تهران و میانجی‌ها دنبال می‌شود.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: گفت‌وگوهای سوئیس زمینه را برای مذاکرات یک توافق دائمی فراهم کرده و این روند هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. 

او ادعا کرد: هر مدل یا سازوکار مدیریت تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و کشورهای خلیج فارس مورد بحث قرار گیرد. نمی‌توان وضعیتی را پذیرفت که در آن تنها یک طرف کنترل دروازه ارتباطی ما با جهان را در دست داشته باشد. 

آل ثانی در پایان گفت: ما با همکاری پاکستان به تلاش‌های میانجی‌گرانه برای دستیابی به یک توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

​​​​​​​تاکر کارلسون: هدف اسرائیل ایجاد هرج‌ومرج و تضعیف اروپا است
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۳:۳۸

تاکر کارلسون چهره سرشناس رسانه‌ای محافظه‌کار آمریکا در اظهاراتی با بیان اینکه هدف نهایی رژیم صهیونیستی تغییر حکومت در جمهوری اسلامی ایران و یا پایان برنامه هسته‌ای این کشور نیست، تاکید کرد: هدف اصلی تل‌آویو ایجاد هرج و مرج و تضعیف اروپا است.

به گزارش راشا تودی، کارلسون در اظهاراتی در کانال یوتیوب خود با بیان اینکه هدف رژیم صهیونیستی از تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد زخمی باز و چرکین است که نسل‌ها باقی بماند، اظهار کرد: این همان چیزی است که آنها برای ایران کشوری با نزدیک به صد میلیون نفر جمعیت می‌خواستند.

چهره سرشناس رسانه‌ای محافظه‌کار آمریکا همچنین با اشاره به پیامدهای طبیعی، آشکار و مستند شده چنین وضعیتی، ادامه داد: پیروزی احتمالی (رژیم) اسرائیل در جنگ علیه ایران می‌توانست به ایجاد بحران‌های مهاجرتی در اروپا بینجامد و قاره سبز را بیش از پیش تضعیف کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تضعیف اروپا همواره یکی از اهداف رژیم صهیونیستی بوده است، خاطرنشان کرد: کسی چه می‌داند، شاید آنها هنوز بابت اتفاقات سال ۷۰ میلادی امپراتوری روم و یا به دلیل اتفاقات دیگری شبیه آن، از اروپایی‌ها خشمگین هستند.

اکونومیست: نتانیاهو در نهایت مجبور است با توافق تهران- واشنگتن کنار بیاید
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۰:۴۹

نشریه اکونومیست با اشاره به نگرانی‌های جدی رژیم صهیونیستی از مفاد یادداشت تفاهم پایان جنگ میان ایران و آمریکا،‌ تشریح کرد که این رژیم به سه دلیل عمده توافقی را که نمی‌پسندد، خواهد پذیرفت. 

در تشریح این سه دلیل مطرح شد: نخست، اسرائیل نمی‌تواند هزینه یک گسست کامل با واشنگتن را بپردازد. اسرائیلی‌ها از انتقادات ترامپ درباره تاکتیک‌هایشان در لبنان و تذکر جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور به سیاستمداران اسرائیلی که مخالف توافق هستند، مبنی بر اینکه «به تنها متحد قدرتمندی که در سراسر جهان برایشان باقی مانده، حمله می‌کنند» دچار آشفتگی شده‌اند. اسرائیل نمی‌تواند بدون هیچ دوستی دوام بیاورد. به ویژه در سال انتخابات، نافرمانی از ترامپ هزینه‌ای برای سیاست داخلی آن به همراه خواهد داشت که جز معدودی از رهبران اسرائیل در جناح افراطی راست، حاضر به پرداخت آن نخواهند بود.

در این یادداشت با اشاره به این که اختلاف و بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا همچنان شدید و تصمیم‌گیری‌های ترامپ همچنان عجولانه و بی‌فکرانه است، از این رو تعجبی نخواهد داشت اگر دو دولت امضاکننده خودشان توافق را بر هم بزنند، مطرح شده است: دلیل دوم این است که همین امر ممکن است به این ارزیابی مقامات اسرائیل بینجامد که این یادداشت تفاهم حتی بدون تلاشی برای کارشکنی در آن نیز فرو می‌پاشد.

اکونومیست در توضیح دلیل سوم نوشته است: با توجه به این که جنگ علیه ایران نتوانست به اهداف راهبردی آن دست یابد، رهبران اسرائیل احتمالا با اکراه، رویای تغییر نظام در ایران را کنار گذاشته و به جنگ در سایه بازمی‌گردند- جنگی که در آن به جای ترورهای آشکار و حملات نظامی مستقیم در داخل ایران، بر عملیات خرابکارانه مخفی در تاسیسات هسته‌ای و مقابله با انتقال موشک و پهپاد به گروه‌های منطقه‌ای متمرکز خواهند شد، هرچند احتمالا همچنان به هدف قرار دادن فرماندهان شبه‌نظامی همسو با ایران ادامه می‌دهند. این تغییر رویکرد ممکن است در هماهنگی با واشنگتن و با تعریف خطوط قرمز جدید انجام شود، به‌گونه‌ای که اگر تفاهمنامه منافع اقتصادی و امنیتی برای هر دو طرف، ‌ از جمله رفع تحریم‌ها برای ایران و جلوگیری از بحران اقتصادی جهانی برای آمریکا به همراه داشته باشد، حتی این حملات محدود نیز نادیده گرفته شوند.

عمان: کشتی‌ها برای عبور از تنگه هرمز با سازمان بین‌المللی دریانوردی هماهنگ کنند / ایجاد یک مسیر موقت دریایی در تنگه
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۰:۴۷

خبرگزاری عمان گزارش داد: مسقط با هماهنگی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در حال همکاری است تا به همه کشتی‌ها امکان استفاده از یک کریدور دریایی موقت را بدهد.

خبرگزاری عمان در گزارشی تاکید کرد: کشتی‌هایی که مایل به عبور از تنگه هرمز هستند باید با سازمان بین‌المللی دریانوردی هماهنگ کنند.

ادعای گروسی: آژانس ایده‌ای درباره محل احتمالی اورانیوم با غنای بالا ایران دارد، اما مهم است که ایران مکان آن را به آژانس بگوید
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۰:۳۱

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که این آژانس بازرسی‌هایی را از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد داد.

به گزارش انتخاب، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با NHK در توکیو این مطلب را بیان کرد.

گروسی گفت که بازرسی‌ها انجام خواهد شد. او افزود: «ما فکر می‌کنیم هرچه زودتر بهتر، به ویژه اینکه این توافق بازه زمانی ۶۰ روزه دارد، بنابراین باید بدون اتلاف وقت کار کنیم.»

او گفت که اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است. وی خاطرنشان کرد که آژانس ایده‌ای درباره محل احتمالی این مواد دارد، اما مهم است که ایران مکان آن را به آژانس بگوید.

پیروزی دیپلماتیک قبل از مسابقه آخر / تیم ملی فوتبال ایران ۴۸ ساعت قبل از بازی با مصر به آمریکا می‌رود
۱۴۰۵/۰۴/۰۳ - ۰۰:۲۹

وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که به تیم ملی ایران اجازه می‌دهد ۴۸ ساعت قبل از بازی حساس مقابل مصر (۲۶ ژوئن) وارد سیاتل شود. تیم ملی ایران در دو بازی اول خود در گروه G جام جهانی ۲۰۲۶ (مقابل نیوزیلند و بلژیک) تنها ۲۴ ساعت قبل از مسابقه اجازه ورود به آمریکا را داشت و بلافاصله پس از بازی به مکزیک بازمی‌گشت.

به نقل از سایت گاردین، این تصمیم پس از اعتراضات گسترده ایران و درخواست رسمی این تیم برای تسهیل سفر گرفته شد. با این حال، ایران همچنان موظف است بلافاصله پس از پایان بازی به مکزیک بازگردد.

با این حال، تیم ایران همچنان باید بلافاصله پس از بازی، آمریکا را ترک کرده و به مکزیک بازگردد، همانطور که در دو بازی اول نیز چنین بود. برنامه سفر فشرده ایران به این معناست که این تیم زمان بسیار کمتری برای آماده‌سازی و ریکاوری نسبت به سایر تیم‌ها داشته است.

سنای آمریکا قطعنامه «اختیارات جنگی درباره ایران» را تصویب کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۲ - ۲۳:۲۶

سنای ایالات متحده با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف به تصویب «قطعنامه اختیارات جنگی درباره ایران» که پیش‌تر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، رأی داد. 

این قطعنامه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را مسدود می‌کند، مگر آنکه رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا مجوز کنگره را برای چنین اقدامی دریافت کند. 

نظرات بینندگان
captcha