پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیسجمهور ترکیه اظهار کرد: با گذشت زمان، بسیار روشنتر خواهد شد که چه طرح خونین و شومی را ما، ترکها، کُردها، عربها و فارسها، با همکاری یکدیگر خنثی کردهایم.
به گزارش انتخاب، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، دربارهٔ اسرائیل گفت: ما میدانیم که اسرائیل حتی کوچکترین احتمالِ صلح را نیز نمیتواند تحمل کند. با نگاهی به اظهاراتی که در ده روز گذشته مطرح کردهاند، بهروشنی مشخص میشود که آنچه با آن روبهرو هستیم، منطق و رویکرد یک دولت نیست، بلکه گروهی از تندروهاست که عقل و تعادل خود را از دست دادهاند.
اردوغان عنوان کرد: وضعیت تا آنجا وخیم شده است که همه ــ چه در دولت و چه در اپوزیسیون ــ یکدیگر را متهم میکنند که به اندازهٔ کافی انسان نکشتهاند. رقابتی دائمی برای پیشی گرفتن از یکدیگر در بهکارگیری ادبیات و لفاظیهای نسلکشانه وجود دارد. اگر روزی صلح به منطقهٔ ما بازگردد، این صلح علیرغم اسرائیل خواهد بود.
وی افزود: اگر منطقهٔ ما روزی به آرامش و ثبات دست یابد، این امر با وجود تحریکات اسرائیل و تلاشهای آن برای ایجاد تفرقه و اختلاف خواهد بود. این شبکهٔ کشتار جمعی، هر کاری هم که انجام دهد، نخواهد توانست مانع از آن شود که صلح، نظم، عدالت، ثبات و رفاه در منطقهٔ ما حاکم شود.
اردوغان درباره ایران نیز گفت: از بروز درگیریهای گستردهتر که میتوانست به برادران و خواهران کُرد ما آسیب برساند، جلوگیری شده است.
او اضافه کرد: با گذشت زمان، بسیار روشنتر خواهد شد که چه طرح خونین و شومی را ما، ترکها، کُردها، عربها و فارسها، با همکاری یکدیگر خنثی کردهایم.