پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، به گفتوگو در مورد نتایج مذاکرات آمریکا- ایران در سوئیس پرداخت.
به نقل از روزنامه لبنانی «النهار»، «جوزف عون» رئیس جمهوری این کشور از «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود تماس تلفنی دریافت کرد. دو طرف در این تماس تلفنی، به گفت و گو در مورد اوضاع لبنان و منطقه در سایه نتایج مذاکرات آمریکا- ایران در سوئیس پرداختند.
روسای جمهور دو کشور همچنین وضعیت جنوب لبنان پس از اعلام آتشبس و گامهای بعدی و نیز نتایج اجلاس گروه ۷ را که هفته گذشته در اویان فرانسه برگزار شد، بررسی کردند و عون از موضع فرانسه در قبال لبنان قدردانی کرد.
عون و مکرون همچنین درباره مرحله پس از پایان مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) به ویژه تمایل کشورهای اروپایی برای ادامه حضور این نیروها در منطقه عملیات بینالمللی بحث و تبادل نظر کردند. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص گفت، با چند کشور برای مشخص شدن موضع آنها در این مورد گفتوگو خواهد کرد و با توجه به اینکه مهلت خروج یونیفل از لبنان اوایل سال ۲۰۲۷ است، در نتیجه بایستی چارچوب لازم برای هر گونه مشارکت بینالمللی فراهم شود.
سران دو کشور همچنین در خصوص روابط لبنان و سوریه و هماهنگی بین دو کشور نیز گفتوگو کردند و در این میان رئیس جمهوری لبنان، مواضع اخیر «احمد الشرع» رئیس دولت موقت سوریه و تأکید وی مبنی بر علاقهمندی کشورش به حفظ حاکمیت لبنان، استقلال و تمامیت ارضی آن و اینکه سوریه قصد مداخله نظامی در لبنان را ندارد، ستود.
عون و مکرون درباره ادامه تماسهای دوجانبه با هدف پیگیری تحولات و تلاشهای جاری برای تثبیت آتشبس در لبنان توافق کردند.