پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت میرزایی، اقتصاددان در گفتوگو با «انتخاب» بیان کرد: توافق و پایان محاصره یک دستاورد بسیار بسیار بزرگ برای ما است. اگر این اتفاق نمیافتاد شک نکنیم ما با یک فاجعه اقتصادی، اجتماعی مواجه میشدیم، یعنی در این تردید نکنید که به هیچ وجه ظرفیت حل و مدیریت آن را به راحتی نداشتیم و آثار آن تا دوره طولانی باقی می ماند.
وی افزود: در میدان مبارزه رجز می خوانیم، هل من مبارز می طلبیم، توانایی خودمان را به رخ دشمن میکشیم اما در جمع خودمان هم توانایی ها و محدودیت های خودمان را باید به درستی مرور بکنیم. آثار جنگ تا همین اینجایش هم به نظر می رسد که از توان یک جامعهای که در ۱۵ سال گذشته آسیب های زیادی دیده خارج است. ما از سال 1390 به این سو وارد یک تحریم بسیار گسترده شدیم که فقط سه سالش این تحریم ها بعد از برجام کاهش پیدا کرده است. بقیه آن ما بزرگترین تحریم شده دنیا بودیم و این تحریم ها هزینه هر ریال تامین کالا یا صادرات نفت را برای ما دست کم سه برابر کرده است. یعنی مجبور بودیم نفت صادر بکنیم اما پولش را نمیتوانستیم برگردانیم و هر دلار کالایی که میخواستیم باید دو یا سه دلار پول جایش می دادیم و بعد هم در انتخاب خیلی دستمان باز نبوده است و این باعث شده که ما فرصت های خیلی بزرگی را در رقابت با رقبایمان از دست بدهیم.
این اقتصاددان در ادامه گفت: برآورد این است که ما در تحریم ها دست کم ۱۲۰۰ میلیارد دلار از دست دادیم، یعنی سه برابر جی دی پی مان، سه برابر تولید ناخالص داخلی پارسال و سال قبلی آن در طول تحریم ها از دست دادیم.
ویدیوی کامل مصاحبه در لینک زیر