آتشبس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و هفتم شده که سنای آمریکا قطعنامه «اختیارات جنگی درباره ایران» را با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف تصویب کرد. از سوی دیگر، پزشکیان نیز که به پاکستان رفته بود گفت: ما به آنچه در توافق اخیر امضا کردهایم پایبند هستیم و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چارچوب موافق هستند.
تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:
آخرین اخبار مربوط به روز هفتاد و هشتم آتش بس (۳ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:
تاکر کارلسون چهره سرشناس رسانهای محافظهکار آمریکا در اظهاراتی با بیان اینکه هدف نهایی رژیم صهیونیستی تغییر حکومت در جمهوری اسلامی ایران و یا پایان برنامه هستهای این کشور نیست، تاکید کرد: هدف اصلی تلآویو ایجاد هرج و مرج و تضعیف اروپا است.
به گزارش راشا تودی، کارلسون در اظهاراتی در کانال یوتیوب خود با بیان اینکه هدف رژیم صهیونیستی از تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد زخمی باز و چرکین است که نسلها باقی بماند، اظهار کرد: این همان چیزی است که آنها برای ایران کشوری با نزدیک به صد میلیون نفر جمعیت میخواستند.
چهره سرشناس رسانهای محافظهکار آمریکا همچنین با اشاره به پیامدهای طبیعی، آشکار و مستند شده چنین وضعیتی، ادامه داد: پیروزی احتمالی (رژیم) اسرائیل در جنگ علیه ایران میتوانست به ایجاد بحرانهای مهاجرتی در اروپا بینجامد و قاره سبز را بیش از پیش تضعیف کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تضعیف اروپا همواره یکی از اهداف رژیم صهیونیستی بوده است، خاطرنشان کرد: کسی چه میداند، شاید آنها هنوز بابت اتفاقات سال ۷۰ میلادی امپراتوری روم و یا به دلیل اتفاقات دیگری شبیه آن، از اروپاییها خشمگین هستند.
نشریه اکونومیست با اشاره به نگرانیهای جدی رژیم صهیونیستی از مفاد یادداشت تفاهم پایان جنگ میان ایران و آمریکا، تشریح کرد که این رژیم به سه دلیل عمده توافقی را که نمیپسندد، خواهد پذیرفت.
در تشریح این سه دلیل مطرح شد: نخست، اسرائیل نمیتواند هزینه یک گسست کامل با واشنگتن را بپردازد. اسرائیلیها از انتقادات ترامپ درباره تاکتیکهایشان در لبنان و تذکر جیدی ونس، معاون رئیسجمهور به سیاستمداران اسرائیلی که مخالف توافق هستند، مبنی بر اینکه «به تنها متحد قدرتمندی که در سراسر جهان برایشان باقی مانده، حمله میکنند» دچار آشفتگی شدهاند. اسرائیل نمیتواند بدون هیچ دوستی دوام بیاورد. به ویژه در سال انتخابات، نافرمانی از ترامپ هزینهای برای سیاست داخلی آن به همراه خواهد داشت که جز معدودی از رهبران اسرائیل در جناح افراطی راست، حاضر به پرداخت آن نخواهند بود.
در این یادداشت با اشاره به این که اختلاف و بیاعتمادی میان ایران و آمریکا همچنان شدید و تصمیمگیریهای ترامپ همچنان عجولانه و بیفکرانه است، از این رو تعجبی نخواهد داشت اگر دو دولت امضاکننده خودشان توافق را بر هم بزنند، مطرح شده است: دلیل دوم این است که همین امر ممکن است به این ارزیابی مقامات اسرائیل بینجامد که این یادداشت تفاهم حتی بدون تلاشی برای کارشکنی در آن نیز فرو میپاشد.
اکونومیست در توضیح دلیل سوم نوشته است: با توجه به این که جنگ علیه ایران نتوانست به اهداف راهبردی آن دست یابد، رهبران اسرائیل احتمالا با اکراه، رویای تغییر نظام در ایران را کنار گذاشته و به جنگ در سایه بازمیگردند- جنگی که در آن به جای ترورهای آشکار و حملات نظامی مستقیم در داخل ایران، بر عملیات خرابکارانه مخفی در تاسیسات هستهای و مقابله با انتقال موشک و پهپاد به گروههای منطقهای متمرکز خواهند شد، هرچند احتمالا همچنان به هدف قرار دادن فرماندهان شبهنظامی همسو با ایران ادامه میدهند. این تغییر رویکرد ممکن است در هماهنگی با واشنگتن و با تعریف خطوط قرمز جدید انجام شود، بهگونهای که اگر تفاهمنامه منافع اقتصادی و امنیتی برای هر دو طرف، از جمله رفع تحریمها برای ایران و جلوگیری از بحران اقتصادی جهانی برای آمریکا به همراه داشته باشد، حتی این حملات محدود نیز نادیده گرفته شوند.
خبرگزاری عمان گزارش داد: مسقط با هماهنگی سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در حال همکاری است تا به همه کشتیها امکان استفاده از یک کریدور دریایی موقت را بدهد.
خبرگزاری عمان در گزارشی تاکید کرد: کشتیهایی که مایل به عبور از تنگه هرمز هستند باید با سازمان بینالمللی دریانوردی هماهنگ کنند.
رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادعا کرد که این آژانس بازرسیهایی را از تأسیسات هستهای ایران انجام خواهد داد.
به گزارش انتخاب، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، روز سهشنبه در مصاحبهای اختصاصی با NHK در توکیو این مطلب را بیان کرد.
گروسی گفت که بازرسیها انجام خواهد شد. او افزود: «ما فکر میکنیم هرچه زودتر بهتر، به ویژه اینکه این توافق بازه زمانی ۶۰ روزه دارد، بنابراین باید بدون اتلاف وقت کار کنیم.»
او گفت که اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است. وی خاطرنشان کرد که آژانس ایدهای درباره محل احتمالی این مواد دارد، اما مهم است که ایران مکان آن را به آژانس بگوید.
وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که به تیم ملی ایران اجازه میدهد ۴۸ ساعت قبل از بازی حساس مقابل مصر (۲۶ ژوئن) وارد سیاتل شود. تیم ملی ایران در دو بازی اول خود در گروه G جام جهانی ۲۰۲۶ (مقابل نیوزیلند و بلژیک) تنها ۲۴ ساعت قبل از مسابقه اجازه ورود به آمریکا را داشت و بلافاصله پس از بازی به مکزیک بازمیگشت.
به نقل از سایت گاردین، این تصمیم پس از اعتراضات گسترده ایران و درخواست رسمی این تیم برای تسهیل سفر گرفته شد. با این حال، ایران همچنان موظف است بلافاصله پس از پایان بازی به مکزیک بازگردد.
با این حال، تیم ایران همچنان باید بلافاصله پس از بازی، آمریکا را ترک کرده و به مکزیک بازگردد، همانطور که در دو بازی اول نیز چنین بود. برنامه سفر فشرده ایران به این معناست که این تیم زمان بسیار کمتری برای آمادهسازی و ریکاوری نسبت به سایر تیمها داشته است.
سنای ایالات متحده با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف به تصویب «قطعنامه اختیارات جنگی درباره ایران» که پیشتر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، رأی داد.
این قطعنامه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را مسدود میکند، مگر آنکه رئیسجمهور ترامپ ابتدا مجوز کنگره را برای چنین اقدامی دریافت کند.