پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک رسانه چینی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قالیباف به چین گفت: قرار است آقای قالیباف به چین سفر کند اما درباره زمان آن حتما روابط عمومی مجلس اعلام نظر خواهد کرد.
این دیپلمات وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیسجمهور به پاکستان نیز گفت: سفر رئیسجمهور به پاکستان، سفر به یک کشور همسایه و دوست است. ما با پاکستان روابط مهمی داریم؛ بهویژه با توجه به نقشی که پاکستان در این دو سه ماه اخیر در میانجیگری بین ایران و آمریکا ایفا کرد.
بقایی گفت: در چند ماه گذشته، مقامهای پاکستانی در سطوح مختلف سفرهای متعددی به ایران داشتند. این سفر در پاسخ به سفرهای قبلی مقامهای پاکستانی است و در جهت توسعه روابط دوجانبه که برای ما بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: جزئیات این سفر حتماً توسط دفتر رئیسجمهور محترم اطلاعرسانی خواهد شد.
بقایی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اخیر در مذاکرات، «اصلیترین نگرانی» ایران چیست؟ گفت: دغدغه ایران حفظ و حقوق منافع ملی مردم ایران است. در این زمینه هیچ ابهامی وجود ندارد که ایران از مجرای دیپلماسی به دنبال تامین چه حقوق و منافعی است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آینده روابط ایران با امارات با توجه به اینکه این کشور بر اساس شواهد و مدارک به آمریکا و رژیم صهیونیستی در حملات با ایران همکاری و مساعدت داشته است؟ خاطرنشان کرد: حتماً آینده منطقه و روابط با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تاثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد، ما از ناحیه رفتارهای نامناسب برخی از کشورهای منطقه و همراهی آنها با متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی آسیبهای زیادی متحمل شدیم و این موضوع که در حافظه جمعی ایرانیان باقی میماند و انتظار داریم کشورهایی که در جریان این جنگ با آمریکا و رژیم اسرائیل همکاری و مشارکت کردهاند از هر فرصتی برای جبران این امر و و اتفاقاتی که افتاده استفاده کنند.
بقایی خاطرنشان کرد: ما اصرار داریم که که روابط بین کشورهای منطقه باید بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری باشد، ولی از دیگر سو تجربه تلخ تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران و همراهی برخی از کشورهای منطقه با این تجاوزات را نمیتوانیم فراموش کنیم و حتماً مدنظر است.