کد خبر: ۹۲۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۱ تير ۱۴۰۵

نخست‌وزیر قطر: این نخستین بار نیست که نتانیاهو باعث ایجاد تنش در منطقه می‌شود/ تشدید تنش در هر نقطه‌ای از منطقه، بر مذاکرات تأثیر می‌گذارد/ می‌خواهیم ایران با کشور‌های خلیج فارس در سطح بالایی از اعتماد همکاری کند/ تفاهم‌نامه شامل عناصر فنی علاوه بر جنبه‌های سیاسی است/ چارچوب نهادی مذاکرات که دیروز ارائه شد، خوب است

نخست‌وزیر قطر با بیان اینکه هدف تفاهم‌نامه میان واشنگتن و تهران، توقف جنگ و ایجاد زمینه برای مذاکرات است، گفت: تفاهم‌نامه با تلاش‌های گسترده و با همکاری شرکای ما در پاکستان و با حمایت منطقه‌ای به دست آمد.
آل ثانی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر از اقدامات نتانیاهو برای ایجاد تنش در منطقه انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، نخست‌وزیر قطر با بیان اینکه هدف تفاهم‌نامه میان واشنگتن و تهران، توقف جنگ و ایجاد زمینه برای مذاکرات است، گفت: تفاهم‌نامه با تلاش‌های گسترده و با همکاری شرکای ما در پاکستان و با حمایت منطقه‌ای به دست آمد.

وی افزود: با تفاهم‌نامه میان ایالات متحده و ایران، به توقف جنگ رسیدیم. تفاهم‌نامه شامل عناصر فنی علاوه بر جنبه‌های سیاسی است.

او ادامه داد: این تفاهم‌نامه چارچوبی نهادی برای روند مذاکرات ایجاد می‌کند. چارچوب نهادی که دیروز ارائه شد، خوب است و گفت‌وگوهای فنی همچنان ادامه دارد.

آل ثانی تصریح کرد: موضوعاتی میان واشنگتن و تهران مانند مسئله هسته‌ای و موضوعاتی با طرف‌های منطقه‌ای مانند امنیت و تنگه هرمز در حال بررسی است. تفاهم‌نامه بر تعهد دو طرف برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای و حل مشکلات استوار است. باید تلاش‌ها بر حفاظت از روند مذاکرات و رسیدن به نتیجه برای جلوگیری از تشدید تنش متمرکز شود.

او گفت: اولویت کشور قطر خاموش کردن آتش‌های منطقه و رسیدن به مرحله آرامش است. ما با پاکستان برای ایجاد چارچوبی همکاری کردیم که روند مذاکرات را محافظت کرده و آن را مستحکم‌تر کند. ایالات متحده در قبال اقدامات اسرائیل در لبنان نقش درستی ایفا می‌کند.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: در روند مذاکرات میان واشنگتن و تهران اختلافات زیادی وجود خواهد داشت. 

آل ثانی بیان داشت: قابل قبول نیست که اسرائیل در چند روز حدود ۱۰۰ لبنانی را در زمان آتش‌بس کشته باشد. ما سازوکاری برای جلوگیری از هرگونه تشدید تنش در منطقه و رسیدگی به هر حادثه پیش از وقوع آن ایجاد کرده‌ایم. برخی اقدامات باعث افزایش تنش در منطقه می‌شوند و ما برای خاموش کردن این آتش‌ها تلاش می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ادامه اشغال سرزمین‌های لبنان باید پایان یابد و باید به حاکمیت لبنان احترام گذاشته شود.رمتأسفانه این نخستین بار نیست که نتانیاهو باعث ایجاد تنش در منطقه می‌شود. تشدید تنش در هر نقطه‌ای از منطقه، چه در لبنان یا جاهای دیگر، بر مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت.

او گفت: طرف‌هایی هستند که می‌خواهند مذاکرات را خراب کنند، اما ما از هر دو طرف پافشاری بر یافتن راه‌حل را مشاهده کردیم. می‌خواهیم ببینیم ایران با کشورهای خلیج فارس در سطح بالایی از اعتماد همکاری کند.

نظرات بینندگان
captcha