کد خبر: ۹۲۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۵
روز هفتاد و ششم آتش‌بس؛ این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

بیانیه قطر و پاکستان: یک خط ارتباطی میان طرفین ایجاد شده تا از بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود/ ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» برای تضمین پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان/ سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران: کار هیات مذاکراتی در این مرحله تمام شد، اما تیم‌های فنی کار خودشان را فردا ادامه می‌دهند / قطر و پاکستان سند توافقات مذاکرات ۱۸ ساعته را منتشر می‌کنند

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و ششم شد که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان و قطر در سوئیس آغاز شد اما پس از چند ساعات به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، از سوی هیات ایراتی متوقف شد.
.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و ششم شد که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان و قطر در سوئیس آغاز شد اما پس از چند ساعات به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، از سوی هیات ایراتی متوقف شد.

تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:

روز هفتاد و پنجم آتش‌بس چه گذشت؟ (۳۱ خرداد ۱۴۰۵)/ صداوسیما: از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است/شبکه کان: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده/دولت ترامپ از اسرائیل خواسته که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد/المیادین: هیئت ایرانی تا زمانی که ترامپ عذرخواهی نکند و اسرائیل از جنوب لبنان خارج نشود، به مذاکرات باز نخواهد گشت

آخرین اخبار مربوط به روز هفتاد و ششم آتش بس (۱ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:

نخست‌وزیر پاکستان: ایران واقعاً در حمایت از صلح در منطقه صادق است
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۹:۴۹

نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرد که ایران با صداقت در تلاش‌های حمایت از صلح در خاورمیانه مشارکت دارد. این اظهارات پس از پایان دور نخست مذاکرات در سوئیس در روز یکشنبه مطرح شد.

شریف افزود: «من معتقدم که ایران واقعاً در حمایت از صلح در منطقه صادق است. همچنین معتقدم که رئیس‌جمهور آمریکا، نیز همین‌گونه است. هیچ تردیدی ندارم که او مردی طرفدار صلح است.»

نخست‌وزیر پاکستان: انتظار داریم که مذاکرات جاری در سوئیس به «نتایج بسیار سازنده‌ای» منتهی شود/ امیدواریم وقتی به خانه‌های خود برمی‌گردیم، سند فوق‌العاده‌ای را در دست داشته باشیم که صلح، پیشرفت و رفاه را در سراسر جهان ارتقا دهد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۹:۰۵

نخست‌وزیر پاکستان با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات برای پایان دادن به جنگ میان ایران و آمریکا، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای جاری به نتایجی سازنده و تدوین سندی منجر شود که زمینه‌ساز صلح، پیشرفت و رفاه در سطح جهانی باشد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که انتظار دارد مذاکرات جاری در سوئیس به میانجیگری اسلام‌آباد و دوحه برای پایان دادن به جنگ آمریکا و ایران، به «نتایج بسیار سازنده‌ای» منتهی شود.

وی که به همراه فیلد مارشال عاصم منیر، رئیس ارتش پاکستان هدایت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف مهار بحران و پیشبرد روند گفت‌وگوها را بر عهده داشته است، در سخنانی نسبت به موفقیت این مسیر ابراز امیدواری کرد.

نخست‌وزیر پاکستان گفت: «واقعاً حضور در اینجا بسیار شگفت‌انگیز است و امیدواریم وقتی به خانه‌هایمان برگردیم، سند فوق‌العاده‌ای در دست داشته باشیم که صلح، پیشرفت و رفاه را در سراسر جهان ارتقا دهد.»

عراقچی: پیشرفت‌های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان حاصل شد/ تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق، محاصره دریایی برداشته، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد/ اولین آزمون واقعی: رفع درگیری‌ها در لبنان
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۸:۳۰

سید عباس عراقچی، وزیر خارجه از پیشرفت‌های بزرگ برای پایان دادن به جنگ در لبنان خبر داد.

به گزارش انتخاب، عراقچی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «میانجی‌گری خستگی ناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفت های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصرۀ دریایی برداشته شد، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعۀ اقتصادی ایران اجرایی شد.»

وی افزود: «اولین آزمون واقعی: رفع درگیری‌ها در لبنان.»

بیانیه مشترک قطر و پاکستان در مورد پایان اجلاس بورگن اشتوک: روز نخست نشست در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد/ سازوکاری برای ادامه گفت‌و‌گو‌های فنی شکل گرفت/ تشکیل یک «کمیته عالی» جهت نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۸:۲۱

دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان درباره اختتام اجلاس دریاچه لوسرن، نخستین نشست کمیته عالی‌رتبه با مشارکت ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش انتخاب، متن این بیانیه در ادامه می‌آید: 

نخستین دور گفت‌وگوهای سطح‌عالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» با مشارکت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، یعنی دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، در بورگن‌اشتوک سوئیس به پایان رسید.

 روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت‌وگوهای فنی اشاره کرد.

 بر مبنای یادداشت تفاهم، طرف‌ها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری را بر عهده خواهد داشت. مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه‌های متمرکز بر موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها و نیز کارگروه نظارت و حل‌وفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.

 کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی بیشتر فراهم می‌کند. افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرف‌ها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.

همچنین طرف‌ها با ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» میان خود و جمهوری لبنان، با تسهیل‌گری میانجی‌ها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود. گفت‌وگوهای فنی درباره تمامی موضوعات تا پایان هفته در مجموعه بورگن‌اشتوک ادامه خواهد یافت.

 طرف‌های میانجی به تلاش‌های حداکثری خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضایی سازنده پیش می‌رود و هدف دستیابی به یک توافق نهایی محقق شود.

 دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به‌سبب پایبندی مستمر آنان به دیپلماسی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه ابراز می‌کنند. طرف‌های میانجی همچنین از شرکا و متحدان به‌خاطر حمایت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاری مذاکرات تقدیر می نمایند.

لوسرن

۲۲ ژوئن ۲۰۲۶

سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران:  درباره صدور مجوز‌های پفروش نفت و آزادسازی دارایی‌های ایران پیشرفت‌های خوبی حاصل شد / در خصوص تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود / کار هیات مذاکراتی در این مرحله تمام شد، اما تیم‌های فنی کار خودشان را فردا ادامه می‌دهند / بعد از اظهارنظر تهدیدامیز آمریکا حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نشدیم / قطر و پاکستان سند توافقات ۱۸ ساعته را منتشر می‌کنند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۴:۴۸

سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران در سوئیس گفت: ما به نوعی روز بسیار طولانی داشتیم. نشست‌‌ها از صبح یکشنبه شروع شد. در زمان نشست چهارجانبه اظهارنظر تهدیدامیز امریکا منتشر شد که باعث شد ایران اعلام بکند در چنین شرایطی حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نیست.

اسماعیل بقایی گفت: قطر و پاکستان تلاش کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و ما گفتیم به صورت چهارجانبه نخواهد بود. 

او افزود: نگاه هیات ایران این است که باید گریبان طرف مقابل را برای اجرای تعهدات بگیریم. 

بقایی گفت: در جلسات چهارجانبه و قبل از ان نگرانی ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد. خصوصا درباره تداوم نقض اتش بس توسط رژیم صهیونیستی.

او افزود: جنگ و عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند. 

بقایی گفت: در خصوص باقی بندها که لازمه برای اغاز مذاکرات نهایی است گفتگوهایی انجام شد. درباره صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و ازاد سازی دارایی‌های ایران بحث شد و پیشرفت های خوبی صورت گرفت.

او افزود: در خصوص عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود که مهم است.

بقایی گفت: زمینه برای اغاز مذاکرات برای توافق نهایی بحث شد. قرار شد گروه‌های فنی به کار خودشان درباره موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است ادامه دهند.

او افزود: در این مرحله کار هیات مذاکراتی تمام شده است اما تیم‌های فنی کار خودشان را فردا ادامه می‌دهند.

بقایی گفت: یک متنی را دو میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر خواهند کرد و کلیات مواردی که عرض کردم درج شده است. این به عنوان سند توافقاتی که در جریان ۱۸ ساعت صورت گرفت معرفی می‌شود. 

او افزود: فراتر از این سند، سه نکته‌ای که اشاره کردم از جمله درباره صدور مجوز  لازم برای فروش نفت ایران و بحث ازادسازی اموال مسدودشده ایران این دو مورد مهم است. این اتفاقات باید بیفتد تا طبق بند ۱۳ تفاهم نامه وارد مذاکرات برای توافق نهایی شویم.

بقایی گفت: طبق بند ۱۲ سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین را خواهیم داشت و فردا با حضور میانجی‌ها باید مذاکراتی را داشته باشند.

العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان: بیانیهٔ مشترک پس از توافق تمامی طرف‌ها صادر خواهد شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۳:۰۷

العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان نوشت: بیانیهٔ مشترک پس از توافق تمامی طرف‌ها صادر خواهد شد.

مقام آمریکایی: سازوکارهای جلوگیری از تنش‌زایی و راه‌های اجرای آتش‌بس در جنوب لبنان را بررسی کردیم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۳۰

یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: سازوکارهای جلوگیری از تنش‌زایی و راه‌های اجرای آتش‌بس در جنوب لبنان را بررسی کردیم.

مقام آمریکایی: انتظار داریم کار و مذاکرات تمام شب ادامه یابد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۸

یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: انتظار داریم کار و مذاکرات تمام شب ادامه یابد.

الجزیره: هیئت آمریکایی از صبح تاکنون درگیر جلسات و مذاکرات مستمر بوده
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۴

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: هیئت آمریکایی از صبح تاکنون درگیر جلسات و مذاکرات مستمر بوده است.

خبرنگار الجزیره: مواضع ترامپ، مذاکرات را متوقف نکرده، بلکه شکل مذاکرات را تغییر داده: از مذاکرات چهارجانبهٔ مستقیم با حضور میانجی‌های قطری و پاکستانی، به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیام‌ / محورهای مذاکرات جنگ در لبنان و دارایی‌های بلوکه‌شده هستند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۱

نورالدین الدغیر خبرنگار الجزیره در تهران:

گزارش‌ها حاکی از آن است که مواضع ترامپ، مذاکرات ایران و آمریکا را متوقف نکرده، بلکه شکل مذاکرات را تغییر داده است: از مذاکرات چهارجانبهٔ مستقیم با حضور میانجی‌های قطری و پاکستانی، به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیام‌ها توسط همین میانجی‌ها.

محورهای مذاکرات: جنگ در لبنان و دارایی‌های بلوکه‌شده.

توییت قالیباف درباره بازی ایران و بلژیک: ما اینگونه از سرزمین‌مان محافظت می‌کنیم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۱:۴۴

محمدباقر قالیباف رییس هیات مذاکره کننده ایران در توییتی با انتشار تصویری از بازی فوتبال ایران و بلژیک در جام جهانی که در آن چند بازیکن ایران مقابل دروازه خودی قرار گرفته و مانع گل شدن توپ شدند، نوشت: ما اینگونه از سرزمین‌مان محافظت می‌کنیم. 

توییت قالیباف درباره فوتبال ایران و بلژیک

تسنیم: به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، هیات ایرانی حاضر به بازگشت به مذاکرات نشد اما تلاش قطر و پاکستان ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجی‌ها انجام شد / تلاش میانجی ها همچنان ادامه دارد اما تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده / هیات ایرانی خواستار تسریع در ایفای تعهدات آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های ایران و صدور اسقاطیه‌های صدور نفت شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۱:۳۷

یک منبع آگاه به تسنیم گفت:

 مذاکرات ایران و آمریکا در قالب چهارجانبه، حدود ساعت ۱۵ شروع شد و بعد از حدود یک‌ ساعت و نیم، برای یک وقفه نیم ساعته جهت مشورت میان هیات‌ها تعلیق شد. 

اما به دلیل اظهارات تهدید آمیز و موهن ترامپ، هیات ایرانی حاضر به بازگشت به مذاکرات در قالب چهارجانبه نشد.

 با وجود این، تلاش قطر و پاکستان ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجی‌ها انجام شد.

 تلاش میانجی ها همچنان ادامه دارد اما تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده است. در جریان نشست چهارجانبه، هیات ایرانی صریحاً نسبت به نقض تعهدات خصوصا بند یک یادداشت تفاهم اعتراض کرد. 

 هیات ایرانی همچنین خواستار تسریع در ایفای تعهدات آمریکا در رابطه با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیه‌های صدور نفت ایران شد.

 در رابطه با موضوع هسته‌ای، هیات ایرانی تاکید کرد که شروع مذاکرات درباره هسته‌ای منوط به اجرای تعهدات آمریکا طبق بندهای ۱، ۴، ۱۰ و ۱۱ است.

اکسیوس: یکی از موضوعاتی که مذاکرات روی آن متمرکز بود، «سازوکارهای جلوگیری از درگیری در لبنان و اجرای آتش‌بس» بوده / به نظر می‌رسد هر چهار طرف از روند مذاکرات امروز راضی هستند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۵۳

اکسیوس نوشت: 

یک دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات با ایرانی‌ها صبح روز یکشنبه آغاز شد و تقریباً به‌طور بی‌وقفه در قالب‌های مختلف ادامه داشته است.

دیپلمات آمریکایی گفت که یکی از موضوعاتی که مذاکرات در طول روز روی آن متمرکز بوده، «سازوکارهای جلوگیری از درگیری در لبنان و اجرای آتش‌بس» بوده است.

دیپلمات آمریکایی افزود که ایالات متحده، ایران و واسطه‌ها دربارهٔ تنگهٔ هرمز و اظهارات اخیر ایران دربارهٔ بستن آن گفت‌وگو کردند. دیپلمات آمریکایی گفت: «ما به‌روشنی اعلام کردیم که می‌خواهیم تضمین کنیم که تنگه کاملاً باز بماند. ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم.»

دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات امروز همچنین بر «همهٔ عناصر توافق هسته‌ای» متمرکز بوده است.

 دیپلمات آمریکایی افزود که طرفین دربارهٔ اجرای تفاهم‌نامه و چگونگی «اطمینان از هم‌سو بودن همه» گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتند.

 طرفین همچنین دربارهٔ برنامه‌ای برای ادامهٔ مذاکرات هم در سطح سیاسی و هم بین تیم‌های فنی گفت‌وگو کردند.

 او ادامه داد «به نظر می‌رسد هر چهار طرف از روند مذاکرات امروز راضی هستند. واسطه‌ها به هر دو طرف کمک می‌کنند تا مسائل را حل کنند. احساس می‌کنیم که این دور از مذاکرات اولیه، ما را برای اعتمادسازی در آینده آماده می‌کند.»

 انتظار می‌رود مذاکرات در سطح رهبری ارشد سیاسی روز دوشنبه به پایان برسد و بین تیم‌های فنی که احتمالاً در سوئیس خواهند ماند ادامه یابد.

خبرگزاری دولت: هیات ایران همچنان در محل مذاکرات حضور دارد؛ رایزنی‌ها میان طرف‌ها و میانجی‌های پاکستانی و قطری ادامه دارد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۴۷

خبرگزاری دولت نوشت: ایران همچنان در محل مذاکرات سوئیس حضور دارد و رایزنی‌ها میان طرف‌ها و میانجی‌های پاکستانی و قطری ادامه دارد.

الحدث: بیانیه مشترک آمریکا، قطر، پاکستان و ایران درباره مذاکرات تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۸

الحدث به نقل از منابع آگاه نوشت: بیانیه مشترک آمریکا، قطر، پاکستان و ایران درباره مذاکرات تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد.

پرس تی وی: هیئت ایرانی محل مذاکرات را ترک کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۸

پرس تی وی: هیئت ایرانی پس از پایان یافتن مذاکرات چهارجانبه، محل مذاکرات را ترک کرد.

صداوسیما: از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است
۱۴۰۵/۰۳/۳۱ - ۲۳:۳۲

خبرنگار صداوسیما گفت: هنوز نمی‌توان گفت که مذاکرات به پایان رسیده است یا خیر اما از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است.

شبکه کان: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده
۱۴۰۵/۰۳/۳۱ - ۲۱:۴۹

شبکه کان اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده است.

دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد.

نظرات بینندگان
captcha