کد خبر: ۹۲۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۵
روز هفتاد و ششم آتش‌بس؛ این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

ونس: در ۳۶ ساعت اخیر، مذاکرات با ایران «بسیار سازنده» بوده؛ سازوکار مناسبی را برای تضمین آتش‌بس منطقه‌ای ایجاد کرده ایم/نیویورک تایمز: دستور محدود شدن عملیات اسرائیل در لبنان به اقدامات دفاعی/قالیباف دقایقی پیش تهران را به مقصد مسقط ترک کرد/هیئت مذاکره کننده ایران به تهران بازگشت/وزیر خزانه‌داری آمریکا: یک مجوز عمومی موقت ۶۰ روزه صادر کرده ایم که تولید، تحویل و فروش نفت ایران را مجاز می‌کند

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و ششم شد که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان و قطر در سوئیس آغاز شد اما پس از چند ساعات به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، از سوی هیات ایراتی متوقف شد.
.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتش‌بس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و ششم شد که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان و قطر در سوئیس آغاز شد اما پس از چند ساعات به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، از سوی هیات ایراتی متوقف شد.

تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:

روز هفتاد و پنجم آتش‌بس چه گذشت؟ (۳۱ خرداد ۱۴۰۵)/ صداوسیما: از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است/شبکه کان: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده/دولت ترامپ از اسرائیل خواسته که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد/المیادین: هیئت ایرانی تا زمانی که ترامپ عذرخواهی نکند و اسرائیل از جنوب لبنان خارج نشود، به مذاکرات باز نخواهد گشت

آخرین اخبار مربوط به روز هفتاد و ششم آتش بس (۱ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:

شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از مقام ارشد اسرائیلی: ترامپ به‌طور فزاینده‌ای اقدامات نظامی اسرائیل را در تمام جبهه‌ها محدود می‌کند؛ نه فقط در لبنان / پیام واشنگتن این بوده است که آزادی عمل پیشین اسرائیل «تمام شده است»
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۲:۳۲
شبکه ۱۳ اسرائیل نوشت: ترامپ به‌طور فزاینده‌ای اقدامات نظامی اسرائیل را در تمام جبهه‌ها محدود می‌کند، و نه فقط در لبنان.
 
به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: رهبری سیاسی اسرائیل دستورالعمل‌های جدیدی صادر کرده است که عملیات ارتش اسرائیل در لبنان را محدود می‌کند و به آن اجازه می‌دهد در محدوده «خط زرد» و در برابر تهدیدات فوری آزادانه عمل کند، اما عملیات در مناطق دورتر مانند بیروت و صور را محدود ساخته است.
 
یکی از مقامات ارشد اسرائیلی گفت که پیام واشنگتن این بوده است که آزادی عمل پیشین اسرائیل «تمام شده است».
 
در جلسه‌ای که امروز به ریاست هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل برگزار شد، مقامات نظامی توصیه کردند که برای خلع سلاح حماس در غزه عملیاتی آماده شود. با این حال، حاضران نگرانی خود را ابراز داشتند که ترامپ ممکن است با اقدام نظامی بزرگ مخالفت کند و رویکردی انعطاف‌پذیرتر نسبت به حماس در زمینه خلع سلاح را ترجیح دهد.
قالیباف: مذاکره یک روش مبارزه و ادامه آن است / بدون دیپلماسی، زحمات عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست / کسانی که فرق می‌گذارند و می‌خواهند دوگانه درست کنند که تو طرفدار این میدان یا آن میدانی، هستی، در جاده خاکی حرف زدن و بحث انحرافی است
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۱:۵۸
ئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران، با بیان اینکه مذاکره یک روش مبارزه و ادامه آن است، گفت: بدون دیپلماسی، زحمات عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست.
 
محمدباقر قالیباف رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سوئیس در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: در میدان، هر موفقیت نظامی هرچقدر هم موفق باشد، زمانی می‌توان اثر آن موفقیت و آورده‌های آن پیروزی را ، چه در زمان حال، آینده و چه در قضاوت تاریخ، مشاهده کرد که آن پیروزی از جهت حقوقی و سیاسی ثبت و ماندگار شود.
 
وی افزود: بدون دیپلماسی، زحمات عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست. گاهی در حوزه نظامی شرایطی فراهم می‌شود که دیپلماسی باید کار خود را انجام دهد. منظور از «کار خود» این است که همان مأموریتی را که بخش نظامی به‌دنبال تحقق آن بوده اما به هر دلیلی امکان انجام آن فراهم نشده، دیپلماسی بتواند به سرانجام برساند.
 
قالیباف ادامه داد: من همیشه گفته‌ام و این حرف مربوط به امروز نیست بلکه برای برای ۶ یا ۷ سال قبل است که مذاکره یک روش مبارزه و ادامه آن است.
 
رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: کسانی که فرق می‌گذارند و می‌خواهند دوگانه‌ درست کنند که تو طرفدار این میدان یا آن میدانی، هستی، در جاده خاکی حرف زدن و بحث انحرافی است.
ونس، معاون ترامپ: در ۳۶ ساعت اخیر، مذاکرات با ایران «بسیار سازنده» بوده است / سازوکار مناسبی را برای تضمین آتش‌بس منطقه‌ای و مدیریت درگیری‌های اجتناب‌ناپذیر آینده ایجاد کرده‌ایم؛ از این بابت خیلی احساس خوبی داریم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۱:۵۲
ونس معاون رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید در ۳۶ ساعت اخیر، مذاکرات با ایران «بسیار سازنده» بوده است.
 
به گفته ونس، مذاکره‌کنندگان به توافقاتی دست یافته‌اند که هدف آنها حفظ وضعیت باز تنگهٔ هرمز، حفظ آتش‌بس منطقه‌ای و گسترش بازرسی‌های هسته‌ای در داخل ایران است.
 
ونس گفت: «ما تخمین می‌زنیم حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت از ایران خارج شده است. این یکی از دلایلی است که نفت الان اینقدر ارزان است. طبیعتاً یعنی قیمت بنزین پایین‌تر می‌رود و قیمت بنزین همچنان پایین‌تر خواهد آمد.»
 
او افزود: «ما سازوکار مناسبی را برای تضمین آتش‌بس منطقه‌ای و مدیریت درگیری‌های اجتناب‌ناپذیر آینده ایجاد کرده‌ایم. از این بابت خیلی احساس خوبی داریم.»
نیویورک‌تایمز درمورد تعلیق تحریم‌های اولیه و نفتی: ایران در این دوره ۶۰ روزه، منافع مالی قابل‌توجهی کسب خواهد کرد، که نشان‌دهندهٔ تغییر شدید در سیاست آمریکاست
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۱:۴۳
نیویورک‌تایمز درمورد تعلیق تحریم‌های اولیه و نفتی نوشت: ایران در این دوره ۶۰ روزه، منافع مالی قابل‌توجهی کسب خواهد کرد، که نشان‌دهندهٔ تغییر شدید در سیاست آمریکاست. 
 
به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: مهم‌تر از همه، این اقدام راه را برای صادرات نفت این کشور با نرخ‌های بازار هموار می‌کند، پس از سال‌ها که مجبور بود نفت خود را با تخفیف بفروشد تا خریدارانی پیدا کند که حاضر به ریسک نقض محدودیت‌های اقتصادی آمریکا باشند.
ادعای ترامپ: همه به خوبی آگاهند که ایران موافقت خواهد کرد که بازرسی‌های تسلیحاتی گسترده‌ای را بپذیرد تا «صداقت هسته‌ای» را برای مدتی طولانی در آینده تضمین کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۰:۴۱

ترامپ در شبکهٔ اجتماعی تراث سوشیال مدعی شد: همه به خوبی آگاهند که ایران موافقت خواهد کرد که بازرسی‌های تسلیحاتی گسترده‌ای را بپذیرد تا «صداقت هسته‌ای» را برای مدتی طولانی در آینده تضمین کند.

نیویورک تایمز: دستور محدود شدن عملیات اسرائیل در لبنان به اقدامات دفاعی
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۰:۳۵

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد که فرماندهان میدانی اسرائیل روز شنبه دستورهای جدیدی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن، عملیات آنان در لبنان باید صرفاً جنبه دفاعی داشته باشد.

طبق این دستورها، نیروها تنها در صورت مواجهه با تهدید مستقیم مجاز به تیراندازی هستند، مگر آنکه رئیس ستاد ارتش مجوز دیگری صادر کند.

این روزنامه افزود که این دستورها به‌طور مشخص شلیک تیرهای هشداردهنده به غیرنظامیانی را که قصد بازگشت به جنوب لبنان دارند ممنوع می‌کند، مگر آنکه بیش از حد به نیروهای نظامی نزدیک شوند.

همچنین این دستورها انفجار خانه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها در منطقه‌ای که اسرائیل آن را «منطقه امنیتی» می‌نامد، بدون موافقت فرماندهان ارشد ممنوع کرده است. 

تسنیم به نقل از یک منبع آگاه: صرف شدن پولهای بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۰:۱۷
تسنیم نوشت: یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: صرف شدن پول های بلوکه شده ایران برای خرید غلات واقعیت ندارد و در هیچ تفاهمی ذکر نشده است. 
 
 به گفته این منبع مطلع، دلیل اصلی بیان چنین حرف‌هایی از جانب آمریکاییها مسائل سیاست داخلی این کشور است وگرنه با چه منطقی ۱۲ میلیارد دلار صرف خرید غلات می‌شود؟
 
 وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی چنین اخباری را برای زیر سایه بردن صدور معافیت های مالیاتی برای فروش نفت و مشتقات آن منتشر می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا: روبیو از فردا راهی خاورمیانه می‌شود / روبیو در جریان این سفر درباره تفاهم‌نامه با ایران، تلاش‌ها برای تضمین عبور و مرور کامل، آزاد و امن از تنگه هرمز و اهمیت صلح و ثبات در منطقه گفت‌و‌گو خواهد کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۲۰:۱۶
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ از فردا (سه شنبه) برای نخستین بار پس از امضای تفاهم‌نامه با ایران راهی خاورمیانه می‌شود.
 
«تامی پیگوت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که روبیو از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه به امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفر خواهد کرد.
 
این نخستین سفر یک مقام کابینه آمریکا به منطقه از زمان امضای تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران و در بحبوحه مذاکرات صلح است.
 
پیگوت گفت که روبیو در جریان این سفر «درباره مجموعه‌ای از اولویت‌های منطقه‌ای از جمله تفاهم‌نامه با ایران، تلاش‌ها برای تضمین عبور و مرور کامل، آزاد و امن از تنگه هرمز و اهمیت صلح و ثبات در منطقه» گفت‌وگو خواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: روبیو در بحرین با شورای همکاری خلیج فارس (GCC) دیدار خواهد کرد تا «درباره اولویت‌های مشترک در سراسر منطقه» گفت‌وگو کنند.
سخنگوی هیئت مذاکره کننده: تعامل ایران با آژانس به روال جاری ادامه خواهد یافت
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۹:۳۲
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابق روال جاری و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت.
 
عصر امروز معاون رئیس جمهور و وزیر خزانه‌داری ایالات متحده ادعا کردند که تهران موافقت کرده‌است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خاک خود دعوت کند.
 
جی‌دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا، امروز در نشست خبری خود در هتل بورگن‌اشتوک گفت: «ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوباره به کشور خود دعوت کنند.»
 
اسماعیل بقائی سخنگوی هیات مذاکره‌کننده در این خصوصگفت: «تعاملات ایران با آژانس وفق تعهدات ایران ذیل موافقتنامه‌های پادمان، طبق روال موجود و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی ادامه پیدا خواهد کرد.»
قالیباف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران دقایقی پیش تهران را به مقصد مسقط ترک کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۹:۲۱

دکتر قالیباف در سفر به عمان با آقای "هیثم بن طارق" سلطان عمان دیدار و در خصوص ارتقای همکاری‌های دوجانبه و نیز تشریک مساعی برای تثبیت ترتیبات ایرانی اداره تنگه هرمز گفت‌وگو خواهد کرد.

در این سفر دکتر سیدعباس عراقچی وزیرامورخارجه، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان را همراهی می کند.

وزیر خارجه قطر: مذاکرات فنی میان ایران و آمریکا ادامه دارد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۹:۰۸
رئیس دستگاه دیپلماسی قطر با اشاره به اینکه مذاکرات فنی میان ایران و آمریکا ادامه دارد تاکید کرد که این برای نخستین بار نیست که نخست وزیر رژیم صهیونیستی عامل تنش در منطقه می‌شود.
 
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر روز دوشنبه در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «با یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا به پایان جنگ رسیدیم.»
 
وی با اشاره به تلاش‌های گسترده پاکستان با حمایت منطقه، گفت: «هدف یادداشت تفاهم میان تهران و واشنگتن توقف جنگ و آغاز مذاکرات است.»
 
آل ثانی با بیان اینکه مسائلی مانند هسته‌ای و مسائل مربوط به منطقه از جمله امنیت و تنگه هرمز میان تهران و واشنگتن بررسی می‌شود، تصریح کرد: «یادداشت تفاهم یک چهارچوب کاری نهادمند برای فرایند مذاکرات ایجاد می‌کند.»
 
نخست وزیر قطر با اشاره به اینکه این یادداشت تفاهم شامل عناصر فنی علاوه بر جوانب سیاسی است، گفت: «یادداشت تفاهم مذکور مبتنی بر پایبندی طرفین به نشست دوره‌ای و حل مشکلات است.»
 
او در ادامه گفت: «چهارچوب نهادی که دیروز مطرح شد خوب است و مذاکرات فنی ادامه دارد، پایه‌ها و مسائل اساسی را وضع کردیم و اکنون دوره اتکا به توافق نهایی میان تهران و واشنگتن است.»
 
نخست وزیر قطر افزود: «با مشکلاتی در رابطه با لبنان و تنگه هرمز مواجه شدیم و سازوکارهایی برای حل آن وضع کردیم، باید احتیاط کرد، با وجود اراده‌ای که وجود دارد، شرایط خارجی می‌تواند بر مذاکرات تاثیر بگذارد اما اراده سیاسی از سوی همه طرف‌ها برای ورود به مذاکرات وجود دارد.»
 
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی توضیح داد: «با همکاری با پاکستان به میانجی‌گری برای ایجاد راه حل برای حل اختلاف میان طرف‌ها ادامه می‌دهیم، اولویت قطر از بین بردن تنش در منطقه و رسیدن به مرحله آرامش است، باید راه حل برای جلوگیری از تشدید تنش و از کنترل خارج شدن اوضاع دیپلماتیک باشد.»
 
وزیر خارجه قطر اظهار داشت: «باید تلاش‌ها بر حفظ مذاکره و دستیابی به نتیجه‌ای برای جلوگیری از تنش متمرکز باشد، اختلافات بسیاری در فرایند مذاکره میان تهران و واشنگتن وجود دارد طرف‌هایی هستند که به دنبال تخریب مذاکره هستند اما ما شاهد اصرار طرفین به حل اختلافات بودیم.»
 
وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد: «تنش در هر منطقه چه در لبنان یا سایر مناطق بر مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت، متاسفانه این برای نخستین بار نیست که نتانیاهو عامل تنش در منطقه می‌شود، اشغال اراضی لبنان باید پایان یابد و باید به حاکمیت لبنان احترام گذاشته شود.»
 
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی توضیح داد: «رفتارهای وجود دارد که باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود ما در حال مهار تنش هستیم، ساز و کاری برای جلوگیری از هرگونه تنش در منطقه برای حل آن و جلوگیری از وقوعش وضع کردیم.»
 
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشتن حدود ۱۰۰ لبنانی طی چند روز در حین آتش بس غیر قابل قبول است، ادعا کرد: «آمریکا نقش درستی در قبال اقدامات اسرائیل در لبنان ایفا می‌کند.»
 
او گفت: «قطر به مقابله با تنش‌ها و پیچیدگی‌ها با به کارگیری توانایی‌هایش در مذاکره اصرار داشت.»
 
وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر سر رویکردی مشترک برای گفتگو با ایران برای حل مشکلات اتفاق نظر دارند.
 
او اشاره کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خواهان همکاری ایران با این کشورها با سطح بالایی از اعتماد هستند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی قطر رویکرد کشورش درباره تنگه هرمز را اینگونه بیان کرد که دوحه مخالف تغییر وضعیت تنگه هرمز است و می‌خواهد که تنگه هرمز باز باشد عبور و مرور از آن آزادانه انجام شود.
 
وزیر خارجه قطر تاکید کرد که نتایج هرگونه توافق میان ایران و واشنگتن تنها بر آن دو تاثیر ندارد بلکه بر کل منطقه اثرگذار است.
هیئت مذاکره کننده کشورمان به تهران بازگشت
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۸:۰۷

هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست دکتر قالیباف، پس از سفری ۲روزه به سوئیس، دقایقی قبل وارد تهران شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: یک مجوز عمومی موقت ۶۰ روزه صادر کرده ایم که تولید، تحویل و فروش نفت ایران را مجاز می‌کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۷:۰۳

وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: وزارت خزانه داری یک مجوز عمومی موقت ۶۰ روزه صادر کرده است که تولید، تحویل و فروش نفت ایران را مجاز می‌کند

ونس، معاون ترامپ: من نمی‌توانم برای ۶۰ روز آینده اینجا بمانم؛ من به ایالات متحده بازخواهم گشت / تیم‌های فنی با نظارت مناسب به کار خود ادامه خواهند داد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۶:۱۷

جی دی ونس، معاون ترامپ گفت: «من نمی‌توانم برای ۶۰ روز آینده اینجا بمانم. 

من به ایالات متحده بازخواهم گشت.

تیم‌های فنی با نظارت مناسب به کار خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که ما به اهدافی که برای همه اهمیت دارد، دست پیدا می‌کنیم.

نخست‌وزیر قطر: این نخستین بار نیست که نتانیاهو باعث ایجاد تنش در منطقه می‌شود/ تشدید تنش در هر نقطه‌ای از منطقه، بر مذاکرات تأثیر می‌گذارد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۵:۵۷

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر از اقدامات نتانیاهو برای ایجاد تنش در منطقه انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، نخست‌وزیر قطر با بیان اینکه هدف تفاهم‌نامه میان واشنگتن و تهران، توقف جنگ و ایجاد زمینه برای مذاکرات است، گفت: تفاهم‌نامه با تلاش‌های گسترده و با همکاری شرکای ما در پاکستان و با حمایت منطقه‌ای به دست آمد.

وی افزود: با تفاهم‌نامه میان ایالات متحده و ایران، به توقف جنگ رسیدیم. تفاهم‌نامه شامل عناصر فنی علاوه بر جنبه‌های سیاسی است.

او ادامه داد: این تفاهم‌نامه چارچوبی نهادی برای روند مذاکرات ایجاد می‌کند. چارچوب نهادی که دیروز ارائه شد، خوب است و گفت‌وگوهای فنی همچنان ادامه دارد.

آل ثانی تصریح کرد: موضوعاتی میان واشنگتن و تهران مانند مسئله هسته‌ای و موضوعاتی با طرف‌های منطقه‌ای مانند امنیت و تنگه هرمز در حال بررسی است. تفاهم‌نامه بر تعهد دو طرف برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای و حل مشکلات استوار است. باید تلاش‌ها بر حفاظت از روند مذاکرات و رسیدن به نتیجه برای جلوگیری از تشدید تنش متمرکز شود.

او گفت: اولویت کشور قطر خاموش کردن آتش‌های منطقه و رسیدن به مرحله آرامش است. ما با پاکستان برای ایجاد چارچوبی همکاری کردیم که روند مذاکرات را محافظت کرده و آن را مستحکم‌تر کند. ایالات متحده در قبال اقدامات اسرائیل در لبنان نقش درستی ایفا می‌کند.

آل ثانی بیان داشت: قابل قبول نیست که اسرائیل در چند روز حدود ۱۰۰ لبنانی را در زمان آتش‌بس کشته باشد. ما سازوکاری برای جلوگیری از هرگونه تشدید تنش در منطقه و رسیدگی به هر حادثه پیش از وقوع آن ایجاد کرده‌ایم. برخی اقدامات باعث افزایش تنش در منطقه می‌شوند و ما برای خاموش کردن این آتش‌ها تلاش می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ادامه اشغال سرزمین‌های لبنان باید پایان یابد و باید به حاکمیت لبنان احترام گذاشته شود.رمتأسفانه این نخستین بار نیست که نتانیاهو باعث ایجاد تنش در منطقه می‌شود. تشدید تنش در هر نقطه‌ای از منطقه، چه در لبنان یا جاهای دیگر، بر مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت.

او گفت: طرف‌هایی هستند که می‌خواهند مذاکرات را خراب کنند، اما ما از هر دو طرف پافشاری بر یافتن راه‌حل را مشاهده کردیم. می‌خواهیم ببینیم ایران با کشورهای خلیج فارس در سطح بالایی از اعتماد همکاری کند.

ادعای ونس: ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که از بازرسان آژانس برای بازگشت به کشور خود دعوت کنند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۵:۴۵

معاون رییس جمهور آمریکا در اظهاراتی ادعایی از موافقت جمهوری اسلامی ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و روند گفت‌وگوهای اخیر در سوئیس را زیربنایی موفقیت‌آمیز برای توافق نهایی توصیف کرد.

العربیه. ونس و هیئت آمریکایی همچنان در سوئیس حضور دارند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۵:۱۹

خبرنگار العربیه گزارش داد: جی‌دی ونس و هیئت آمریکایی همچنان در اقامتگاه بورگن‌اشتوک حضور دارند.

ونس: دیروز، روز «خیلی خیلی خوبی» بود؛ ما پایه‌ها و مبانی مناسبی را برای دستیابی به یک توافق نهایی با ایران فراهم کرده‌ایم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۵:۰۶

مایک ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از پیشرفتی «بسیار خوب» در مذاکرات با ایران خبر داد.

به گزارش انتخاب، ونس گفت: ما در جریان مذاکرات با ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و پایه‌ها و مبانی مناسبی برای دستیابی به یک توافق نهایی فراهم کرده‌ایم. دیروز، روز خیلی خیلی خوبی بود.

وی افزود: در حال تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان هستیم. 

معاون ترامپ عنوان کرد: سازوکاری برای نظارت بر اجرای آتش‌بس در لبنان میان اسرائیل و حزب‌الله ایجاد کرده‌ایم. گفت‌وگوهای فنی با ایران در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: با میانجی‌ها و ایرانی‌ها همکاری می‌کنیم تا سازوکارهایی برای اطمینان از تحقق اهداف توافق ایجاد شود. پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در زمینه مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است.

ونس گفت: با لبنانی‌ها، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنیم تا تمامیت ارضی لبنان و امنیت اسرائیل تضمین شود. مذاکرات فنی با ایران در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت‌.

او اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، احتمالاً وضعیت در لبنان از هر زمان دیگری آرام‌تر بوده است. ۲۴ ساعت قبل از آن هم نسبتاً خوب بود. البته ۷۲ ساعت قبل مقداری تیراندازی وجود داشت. این یک روند در حال پیشرفت است.

پزشکیان فردا به اسلام‌آباد سفر می‌کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۴:۲۵

رئیس‌جمهور فردا به اسلام‌آباد سفر خواهد داشت.

حبیب عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری، سفر آقای پزشکیان رئیس‌جمهور به پاکستان را تایید کرد.

به گفته وی، این سفر فردا انجام می‌شود و احتمالاً یک روزه است.

به گفته عباسی، پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، بررسی زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور و قدردانی رئیس‌جمهور از پیگیری‌های پاکستان در موضوع میانجیگری میان ایران و آمریکا، از دلایل این سفر رئیس‌جمهور است.

المیادین به نقل از منبع پاکستانی: انتظار می‌رود که پزشکیان فردا به اسلام‌آباد برود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۴:۱۴

یک منبع پاکستانی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور ایران فردا سه‌شنبه وارد اسلام‌آباد شود. 

المیادین به نقل از منبع پاکستانی: انتظار می‌رود که پزشکیان فردا به اسلام‌آباد برود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۴:۱۴

یک منبع پاکستانی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور ایران فردا سه‌شنبه وارد اسلام‌آباد شود. 

سخنگوی هیئت مذاکراتی: مبنای کار ایران در مذاکرات «تعهد در مقابل تعهد» است/ مقرر گردیده که گفت‌و‌گو‌ها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیش‌برد اجرای موثر تفاهم‌نامه، ادامه یابد/ خاتمه جنگ در لبنان، صادرات نفت و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، تسهیل کننده روند اجرای تعهدات متقابل خواهد بود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۴:۰۰

سخنگوی هیئت مذاکراتی ایران عنوان کرد: مبنای کار، «تعهد در مقابل تعهد» است و ایران از همه اهرم‌های خود برای اطمینان از اجرای تعهدات بهره خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح نتایج مذاکرات روز گذشته در سوئیس با میانجی‌گری پاکستان و قطر در پیامی در شبکه ایکس نوشت: هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بعد از انجام گفتگوهای فشرده درباره اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، عازم میهن است.

اسماعیل بقائی اظهار کرد: این گفتگوها با تمرکز بر بندهای ۱، ۵، ۱۰ و ۱۱ متن یادداشت تفاهم، از صبح یکشنبه ۳۱ خرداد در سوئیس (Lake Luzern) شروع شد و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۱ تیر ادامه یافت. بر اساس بیانیه مشترک کشورهای میانجی (قطر و پاکستان) که با مشورت ایران و آمریکا تنظیم شد، ساز و کارهای اجرایی برای نظارت بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم پیش‌بینی شد و مقرر گردید گفتگوها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیشبرد اجرای موثر تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی ادامه یابد.

بقائی تأکید کرد: با توجه به اینکه طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات برای توافق نهایی، منوط به شروع و تداوم اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است، توافق‌های صورت گرفته در این نشست (به‌ویژه بند ۱ در رابطه با خاتمه جنگ و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان از طریق ایجاد یک سازوکار کنترل منازعه با مشارکت طرفین و جمهوری لبنان، و نیز بندهای ۱۰ در رابطه با صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران و ۱۱ موضوع آزادسازی دارائی‌های مسدودشده ایران) تسهیل‌کننده روند اجرای تعهدات متقابل خواهد بود.

وی افزود: مبنای کار، «تعهد در مقابل تعهد» است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد اجرای تعهدات طرف مقابل، از همه اهرم‌های خود برای اطمینان از اجرای آن تعهدات بهره خواهد گرفت.

سخنگوی هیئت مذاکراتی: مبنای کار ایران در مذاکرات «تعهد در مقابل تعهد» است/ مقرر گردیده که گفت‌و‌گو‌ها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیش‌برد اجرای موثر تفاهم‌نامه، ادامه یابد/ خاتمه جنگ در لبنان، صادرات نفت و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، تسهیل کننده روند اجرای تعهدات متقابل خواهد بود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۴:۰۰

سخنگوی هیئت مذاکراتی ایران عنوان کرد: مبنای کار، «تعهد در مقابل تعهد» است و ایران از همه اهرم‌های خود برای اطمینان از اجرای تعهدات بهره خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح نتایج مذاکرات روز گذشته در سوئیس با میانجی‌گری پاکستان و قطر در پیامی در شبکه ایکس نوشت: هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بعد از انجام گفتگوهای فشرده درباره اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، عازم میهن است.

اسماعیل بقائی اظهار کرد: این گفتگوها با تمرکز بر بندهای ۱، ۵، ۱۰ و ۱۱ متن یادداشت تفاهم، از صبح یکشنبه ۳۱ خرداد در سوئیس (Lake Luzern) شروع شد و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۱ تیر ادامه یافت. بر اساس بیانیه مشترک کشورهای میانجی (قطر و پاکستان) که با مشورت ایران و آمریکا تنظیم شد، ساز و کارهای اجرایی برای نظارت بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم پیش‌بینی شد و مقرر گردید گفتگوها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیشبرد اجرای موثر تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی ادامه یابد.

بقائی تأکید کرد: با توجه به اینکه طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات برای توافق نهایی، منوط به شروع و تداوم اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است، توافق‌های صورت گرفته در این نشست (به‌ویژه بند ۱ در رابطه با خاتمه جنگ و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان از طریق ایجاد یک سازوکار کنترل منازعه با مشارکت طرفین و جمهوری لبنان، و نیز بندهای ۱۰ در رابطه با صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران و ۱۱ موضوع آزادسازی دارائی‌های مسدودشده ایران) تسهیل‌کننده روند اجرای تعهدات متقابل خواهد بود.

وی افزود: مبنای کار، «تعهد در مقابل تعهد» است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد اجرای تعهدات طرف مقابل، از همه اهرم‌های خود برای اطمینان از اجرای آن تعهدات بهره خواهد گرفت.

نخست‌وزیر پاکستان: نخستین نشست کمیته عالی در سوئیس با موفقیت به پایان رسید/ از آمریکا و ایران به دلیل پایبندی مستمر به تعامل سازنده تقدیر می‌کنم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۳:۱۷

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، گفت: نخستین نشست کمیته عالی در چارچوب یادداشت تفاهم با موفقیت به پایان رسید. گفت‌وگوها در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد و به پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای منجر گردید؛ از جمله توافق بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز آینده.

وی افزود: این مذاکرات به تشکیل یک کمیته عالی برای نظارت سیاسی و آغاز دور دیگری از گفت‌وگوهای فنی منجر شد.

او ادامه‌ داد: از هر دو کشور آمریکا و ایران به دلیل پایبندی مستمرشان به تعامل سازنده تقدیر می‌کنم و از همه کشورهای برادر و دوست به خاطر حمایت ارزشمندشان در پیشبرد این روند تاریخی سپاسگزارم. به‌طور ویژه از کشور برادر قطر به خاطر حمایت تعیین‌کننده‌اش در فراهم کردن شرایط لازم برای آغاز این مذاکرات قدردانی می‌کنم.

خبرنگار الجزیره: وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت‌های ۶۰ روزه برای نفت و پتروشیمی ایران صادر کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۲:۲۹

نورالدین الدغیر، خبرنگار الجزیره در تهران در مورد نتایج مذاکرات سوئیس گزارش داد: سازوکاری نظارتی درباره لبنان با نام «واحد نظارت بر درگیری» با حضور لبنان، واشنگتن، قطر و ایران ایجاد شد.

وی افزود: به منظور تضمین بازگشایی تدریجی تنگهٔ هرمز، مقرر شد خط ارتباطی مستقیم (خط داغ) برای مواقع بروز هرگونه مشکل ایجاد شود. یادداشت تفاهم میان ایران و قطر دربارهٔ اجرای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شدهٔ ایران امضا شد.

او ادامه داد: وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) معافیت‌های ۶۰ روزه برای نفت و پتروشیمی صادر کرد. سه کمیته (هسته‌ای، تحریم‌ها و نظارت) برای مذاکرات ۶۰ روزه تشکیل شد.

تسنیم به نقل از منبع نزدیک به تیم مذاکراتی: ایران بازگشایی تنگه هرمز و مذاکرات آتی را منوط به اجرای بند‌هایی درباره لبنان و ایران، صدور اسقاطیه‌های تحریم نفت و شروع آزادسازی اموال می‌داند/ تا بند ۱۳ با اولویت ماده یک درباره لبنان اجرا نشود، ایران تعهدات خود را بازگشت پذیر می‌داند و مذاکرات هسته‌ای آغاز نمی‌شود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۲:۲۷

تسنیم نوشت: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده، گزارشی از برخی موضوعات در مذاکرات سوئیس میان هیات‌های ایرانی و آمریکایی ارائه کرد.

بر اساس گفته این منبع مطلع، برخی موارد مهم به این شکل است:

۱ ایران برای پیگیری اجرایی شدن بند 13 تفاهمنامه به سوئیس سفر کرد. بر اساس بند 13 باید بندهای اوّل (خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها از جمله لبنان)، بند چهارم (رفع محاصره دریایی)، بند پنجم (آغاز بازگشایی تنگه هرمز)، بند دهم (صدور اسقاطیه‌های تحریم فروش نفت، پتروشیمی و مشتقات ایران) و بند یازدهم (آغاز آزادسازی اموال) اتفاق بیفتد تا مذاکرات بعدی برای توافق نهایی آغاز شود.

علیرغم امضای تفاهمنامه، تجاوزات اسرائیل در لبنان همچنان ادامه داشت و هیات ایرانی به واسطه هماهنگی با میدان کارویژه اصلی خود را بر اجرایی شدن این بند متمرکز کرده بود.

۲ بر اساس بیانیه قطر و پاکستان که سحرگاه امروز به وقت تهران منتشر شد، یک واحد رفع تنازع با حضور ایران، آمریکا، لبنان و با تسهیل‌گری قطر و پاکستان تشکیل خواهد شد که به اجرای بند یک در لبنان نظارت کند. بنابراین ایران علیرغم میل آمریکا و اسرائیل، بخشی از ماجرای امنیت در لبنان است و توانست ترتیباتی برای ماده یک در زمینه لبنان ایجاد کند.

۳ علیرغم آنکه محاصره دریایی برداشته شده، اما ایران تنگه هرمز را معادل محاصره دریایی در نظر نمی‌گیرد. بلکه اجرای باقی بندها، از جمله بند یک درباره لبنان و ایران و همچنین صدور اسقاطیه‌های تحریم نفت ایران و شروع آزادسازی اموال مرتبط با بازگشایی تنگه هرمز و مذاکرات آتی است.

بنابراین، اگر بند ۱۳ با اولویت ماده یک درباره لبنان اجرا نشود، ایران تعهدات خود را بازگشت پذیر می‌داند.

۴ مذاکرات هیات اصلی ایران در سوئیس پایان یافته است، با این حال کارشناسان همچنان در سوئیس هستند و روند اجرای تفاهمنامه را پیگیری می‌کنند.

۵ تا این لحظه مذاکراتی درباره هسته‌ای صورت نگرفته و ایران منتظر تحقق بند 13 است. تا زمانی که بند 13 محقق نشود، در واقع زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای فرانرسیده است.

۶ در سوئیس، هیچ مذاکره‌ای با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت نگرفت.

۷ در مذاکرات سوئیس موضوع آزادسازی اموال ایران و همچنین صدور اسقاطیه‌های تحریم فروش نفت، پتروشیمی و مشتقات ایران صورت گرفت و این انتظار وحود دارد که اطلاعیه اسقاطیه روی سایت خزانه‌داری آمریکا منتشر شود.

هاآرتص: ارتش اسرائیل ناچار به عقب‌نشینی جزئی از خط زرد در لبنان خواهد شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۵۱

هاآرتص نوشت: یک منبع می‌گوید تیم‌های اسرائیلی و لبنانی در جریان مذاکرات این هفته، مناطق آزمایشی را که مسئولیت آن‌ها به ارتش لبنان واگذار خواهد شد، تعیین می‌کنند.

به گزارش انتخاب، این منبع افزود: ارتش اسرائیل ناچار خواهد شد به‌صورت جزئی از «خط زرد» عقب‌نشینی کند. ارتش لبنان تحت نظارت گسترده آمریکا فعالیت خواهد کرد و مسئولیت مناطقی را نیز بر عهده می‌گیرد که در حال حاضر تحت کنترل ارتش اسرائیل نیستند.

وی ادامه داد: ایالات متحده درک خود را از موضع اسرائیل مبنی بر ضرورت ادامه حضور ارتش اسرائیل در لبنان ابراز کرده است. مذاکرات میان اسرائیل و دولت لبنان از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه در واشنگتن و با میانجی‌گری آمریکا برگزار خواهد شد.

این مذاکرات با مشارکت سفیران و نمایندگانی در سطوح دیپلماتیک و نظامی انجام می‌شود.

دیپلمات آمریکایی از پیشرفت در مذاکرات با ایران خبر داد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۵۰

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات آمریکایی گزارش داد که در مذاکرات با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده است؛ از جمله ایجاد سازوکارهایی درباره تنگه هرمز و آتش‌بس در لبنان.

بر اساس اعلام میانجی‌های پاکستانی و قطری در روز دوشنبه، ایران و ایالات متحده در پایان نخستین دور مذاکرات خود در سوئیس برای پایان دادن به جنگ، بر سر سازوکارهایی جهت توقف درگیری‌ها در لبنان و تأمین امنیت تنگه هرمز به تفاهم رسیده‌اند

سوئیس از پیشرفت در مذاکرات واشنگتن و تهران استقبال کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۴۹

وزارت امور خارجه سوئیس از پیشرفت سازنده در گفت‌وگوهای میانجی‌ها با ایران و ایالات متحده استقبال کرد و تأکید نمود که سوئیس همچنان آماده حمایت از این روند خواهد بود. 

چین از تلاش‌های میانجی‌گرانه در مذاکرات آمریکا و ایران حمایت کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۴۹

وزارت امور خارجه چین از تلاش‌های میانجی‌گرانه پاکستان و قطر حمایت کرد و اعلام نمود که امیدوار است واشنگتن و تهران روند پیشرفت مذاکرات را حفظ کنند. 

منبع داخلی: مذاکرات کارشناسی ایران و آمریکا درباره «سازوکار‌های اجرای یادداشت تفاهم» و «تشکیل گروه‌های فنی مربوطه» است
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۴۶

تسنیم نوشت: مذاکرات کارشناسی ایران و آمریکا درباره سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم اسلام‌آباد و تشکیل گروه‌های فنی مربوطه از امروز (دوشنبه) در سوئیس برگزار می‌شود.

 هیات اصلی مذاکره‌کننده ایرانی سوئیس را به مقصد تهران ترک کرده است.

وزیر خارجه مصر: امیدواریم که یادداشت تفاهم، به نقطه آغاز مرحله‌ای جدید برای کاهش تنش‌ها و کاستن از سطح بحران‌ها در منطقه تبدیل شود
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۳۳

وزیر خارجه مصر با استقبال از دستیابی آمریکا و ایران به «یادداشت تفاهم»، ابراز امیدواری کرد این تحول به آغاز مرحله‌ای تازه از کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای منجر شود.

برگزاری مذاکرات فنی به ریاست غریب آبادی از امروز در سوئیس
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۲۰

مذاکرات فنی ایران و آمریکا در مورد سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم اسلام آباد و تشکیل گروه‌های فنی مربوطه از امروز (دوشنبه) در سوئیس برگزار می شود.

ریاست هیات ایران در مذاکرات فنی بر عهده کاظم غریب آبادی، معاون وزیر خارجه است.

براساس این گزارش در هیئت فنی ایران کارشناسان حوزه سیاسی ،اقتصادی و حقوقی حضور دارند. این مذاکرات فنی با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و دو کشور میانجی مذاکرات پاکستان و قطر در سوئیس برگزار می‌شود .

تیم اصلی مذاکره کننده ایران به ریاست قالیباف سوئیس را به مقصد تهران ترک کرده ولی هیات‌های فنی به مذاکرات خود در سوئیس ادامه می‌دهند .

سخنگوی هیئت مذاکراتی: هیئت آمریکایی مواضع خود درباره موضوع هسته‌ای را به‌ صورت بسیار کوتاه بیان کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۱۳

اسماعیل بقائی، سخنگوی هیئت مذاکراتی ایران گفت: در سوئیس در ارتباط با بندهای مختلف یادداشت تفاهم، تحولات مهمی رخ داد. حدود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه، وقفه کوتاهی در مذاکرات به منظور انجام مشورت‌ها ایجاد شد که در همان زمان، اخبار مربوط به اظهارات تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد؛ بر این اساس هیئت ایرانی اعلام کرد که دیگر در نشست شرکت نخواهد کرد و تبادل پیام‌ها از طریق میانجی‌ها ادامه یافت. تشکیل کارگروه‌های فنی و همچنین آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، منوط و مشروط به اجرای بندهایی از یادداشت تفاهم است. هیأت آمریکایی در بخشی از سخنان خود، مواضع خود درباره موضوع هسته‌ای را به‌ صورت بسیار کوتاه بیان کرد.

سخنگوی هیئت مذاکراتی: هیئت آمریکایی مواضع خود درباره موضوع هسته‌ای را به‌ صورت بسیار کوتاه بیان کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۱۳

اسماعیل بقائی، سخنگوی هیئت مذاکراتی ایران گفت: در سوئیس در ارتباط با بندهای مختلف یادداشت تفاهم، تحولات مهمی رخ داد. حدود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه، وقفه کوتاهی در مذاکرات به منظور انجام مشورت‌ها ایجاد شد که در همان زمان، اخبار مربوط به اظهارات تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد؛ بر این اساس هیئت ایرانی اعلام کرد که دیگر در نشست شرکت نخواهد کرد و تبادل پیام‌ها از طریق میانجی‌ها ادامه یافت. تشکیل کارگروه‌های فنی و همچنین آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، منوط و مشروط به اجرای بندهایی از یادداشت تفاهم است. هیأت آمریکایی در بخشی از سخنان خود، مواضع خود درباره موضوع هسته‌ای را به‌ صورت بسیار کوتاه بیان کرد.

تانکر ترکرز: صادرات ۳۶ میلیون بشکه‌ای نفت ایران از زمان توافق پایان جنگ
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۱۲

تانکر ترکرز نوشت: ایران از پانزدهم ژوئن سال ۲۰۲۶، بالغ بر ۳۶ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است همچنین معادل همین میزان به صورت محموله‌های شناور در نفتکش‌های مستقر در آب‌های سرزمینی ایران ذخیره شده است.

وزیر خارجه ترکیه درباره مذاکرات ایران و آمریکا: همیشه اسرائیل در کمین است تا به محض یافتن فرصتی، در مسائل کارشکنی کند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۱:۱۱

هاکان فیدان گفت: معتقدم که در روز‌های آینده، آنها از طریق تلاش‌های فشرده بر مشکلات غلبه خواهند کرد. اما فراموش نکنیم که دو مسئله وجود دارد. اول، مسائلی که طرفین در مورد آنها بحث می‌کنند. اینها واقعاً مسائل مهمی هستند. ممکن است حل فوری جزئیات فنی آنها آسان نباشد. ممکن است هر از گاهی شاهد بن‌بست باشیم. ما باید برای این امر آماده باشیم. دوم، البته، همیشه اسرائیل در کمین است و آماده است تا به محض یافتن فرصتی، در مسائل کارشکنی کند.

هیأت ایران محل مذاکرات سوئیس را به مقصد تهران ترک کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۱۰:۵۸

هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه و پس از حدود ۱۸ ساعت گفت‌وگو و رایزنی فشرده، ساختمان محل برگزاری مذاکرات را ترک کرد.

نخست‌وزیر پاکستان: ایران واقعاً در حمایت از صلح در منطقه صادق است
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۹:۴۹

نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرد که ایران با صداقت در تلاش‌های حمایت از صلح در خاورمیانه مشارکت دارد. این اظهارات پس از پایان دور نخست مذاکرات در سوئیس در روز یکشنبه مطرح شد.

شریف افزود: «من معتقدم که ایران واقعاً در حمایت از صلح در منطقه صادق است. همچنین معتقدم که رئیس‌جمهور آمریکا، نیز همین‌گونه است. هیچ تردیدی ندارم که او مردی طرفدار صلح است.»

نخست‌وزیر پاکستان: انتظار داریم که مذاکرات جاری در سوئیس به «نتایج بسیار سازنده‌ای» منتهی شود/ امیدواریم وقتی به خانه‌های خود برمی‌گردیم، سند فوق‌العاده‌ای را در دست داشته باشیم که صلح، پیشرفت و رفاه را در سراسر جهان ارتقا دهد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۹:۰۵

نخست‌وزیر پاکستان با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات برای پایان دادن به جنگ میان ایران و آمریکا، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای جاری به نتایجی سازنده و تدوین سندی منجر شود که زمینه‌ساز صلح، پیشرفت و رفاه در سطح جهانی باشد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که انتظار دارد مذاکرات جاری در سوئیس به میانجیگری اسلام‌آباد و دوحه برای پایان دادن به جنگ آمریکا و ایران، به «نتایج بسیار سازنده‌ای» منتهی شود.

وی که به همراه فیلد مارشال عاصم منیر، رئیس ارتش پاکستان هدایت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف مهار بحران و پیشبرد روند گفت‌وگوها را بر عهده داشته است، در سخنانی نسبت به موفقیت این مسیر ابراز امیدواری کرد.

نخست‌وزیر پاکستان گفت: «واقعاً حضور در اینجا بسیار شگفت‌انگیز است و امیدواریم وقتی به خانه‌هایمان برگردیم، سند فوق‌العاده‌ای در دست داشته باشیم که صلح، پیشرفت و رفاه را در سراسر جهان ارتقا دهد.»

عراقچی: پیشرفت‌های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان حاصل شد/ تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق، محاصره دریایی برداشته، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد/ اولین آزمون واقعی: رفع درگیری‌ها در لبنان
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۸:۳۰

سید عباس عراقچی، وزیر خارجه از پیشرفت‌های بزرگ برای پایان دادن به جنگ در لبنان خبر داد.

به گزارش انتخاب، عراقچی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «میانجی‌گری خستگی ناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفت های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصرۀ دریایی برداشته شد، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعۀ اقتصادی ایران اجرایی شد.»

وی افزود: «اولین آزمون واقعی: رفع درگیری‌ها در لبنان.»

بیانیه مشترک قطر و پاکستان در مورد پایان اجلاس بورگن اشتوک: روز نخست نشست در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد/ سازوکاری برای ادامه گفت‌و‌گو‌های فنی شکل گرفت/ تشکیل یک «کمیته عالی» جهت نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۸:۲۱

دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان درباره اختتام اجلاس دریاچه لوسرن، نخستین نشست کمیته عالی‌رتبه با مشارکت ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش انتخاب، متن این بیانیه در ادامه می‌آید: 

نخستین دور گفت‌وگوهای سطح‌عالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» با مشارکت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، یعنی دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، در بورگن‌اشتوک سوئیس به پایان رسید.

 روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت‌وگوهای فنی اشاره کرد.

 بر مبنای یادداشت تفاهم، طرف‌ها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری را بر عهده خواهد داشت. مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه‌های متمرکز بر موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها و نیز کارگروه نظارت و حل‌وفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.

 کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی بیشتر فراهم می‌کند. افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرف‌ها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.

همچنین طرف‌ها با ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» میان خود و جمهوری لبنان، با تسهیل‌گری میانجی‌ها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود. گفت‌وگوهای فنی درباره تمامی موضوعات تا پایان هفته در مجموعه بورگن‌اشتوک ادامه خواهد یافت.

 طرف‌های میانجی به تلاش‌های حداکثری خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضایی سازنده پیش می‌رود و هدف دستیابی به یک توافق نهایی محقق شود.

 دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به‌سبب پایبندی مستمر آنان به دیپلماسی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه ابراز می‌کنند. طرف‌های میانجی همچنین از شرکا و متحدان به‌خاطر حمایت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاری مذاکرات تقدیر می نمایند.

لوسرن

۲۲ ژوئن ۲۰۲۶

سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران:  درباره صدور مجوز‌های پفروش نفت و آزادسازی دارایی‌های ایران پیشرفت‌های خوبی حاصل شد / در خصوص تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود / کار هیات مذاکراتی در این مرحله تمام شد، اما تیم‌های فنی کار خودشان را فردا ادامه می‌دهند / بعد از اظهارنظر تهدیدامیز آمریکا حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نشدیم / قطر و پاکستان سند توافقات ۱۸ ساعته را منتشر می‌کنند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۴:۴۸

سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران در سوئیس گفت: ما به نوعی روز بسیار طولانی داشتیم. نشست‌‌ها از صبح یکشنبه شروع شد. در زمان نشست چهارجانبه اظهارنظر تهدیدامیز امریکا منتشر شد که باعث شد ایران اعلام بکند در چنین شرایطی حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نیست.

اسماعیل بقایی گفت: قطر و پاکستان تلاش کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و ما گفتیم به صورت چهارجانبه نخواهد بود. 

او افزود: نگاه هیات ایران این است که باید گریبان طرف مقابل را برای اجرای تعهدات بگیریم. 

بقایی گفت: در جلسات چهارجانبه و قبل از ان نگرانی ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد. خصوصا درباره تداوم نقض اتش بس توسط رژیم صهیونیستی.

او افزود: جنگ و عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند. 

بقایی گفت: در خصوص باقی بندها که لازمه برای اغاز مذاکرات نهایی است گفتگوهایی انجام شد. درباره صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و ازاد سازی دارایی‌های ایران بحث شد و پیشرفت های خوبی صورت گرفت.

او افزود: در خصوص عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود که مهم است.

بقایی گفت: زمینه برای اغاز مذاکرات برای توافق نهایی بحث شد. قرار شد گروه‌های فنی به کار خودشان درباره موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است ادامه دهند.

او افزود: در این مرحله کار هیات مذاکراتی تمام شده است اما تیم‌های فنی کار خودشان را فردا ادامه می‌دهند.

بقایی گفت: یک متنی را دو میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر خواهند کرد و کلیات مواردی که عرض کردم درج شده است. این به عنوان سند توافقاتی که در جریان ۱۸ ساعت صورت گرفت معرفی می‌شود. 

او افزود: فراتر از این سند، سه نکته‌ای که اشاره کردم از جمله درباره صدور مجوز  لازم برای فروش نفت ایران و بحث ازادسازی اموال مسدودشده ایران این دو مورد مهم است. این اتفاقات باید بیفتد تا طبق بند ۱۳ تفاهم نامه وارد مذاکرات برای توافق نهایی شویم.

بقایی گفت: طبق بند ۱۲ سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین را خواهیم داشت و فردا با حضور میانجی‌ها باید مذاکراتی را داشته باشند.

العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان: بیانیهٔ مشترک پس از توافق تمامی طرف‌ها صادر خواهد شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۳:۰۷

العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان نوشت: بیانیهٔ مشترک پس از توافق تمامی طرف‌ها صادر خواهد شد.

مقام آمریکایی: سازوکارهای جلوگیری از تنش‌زایی و راه‌های اجرای آتش‌بس در جنوب لبنان را بررسی کردیم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۳۰

یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: سازوکارهای جلوگیری از تنش‌زایی و راه‌های اجرای آتش‌بس در جنوب لبنان را بررسی کردیم.

مقام آمریکایی: انتظار داریم کار و مذاکرات تمام شب ادامه یابد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۸

یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: انتظار داریم کار و مذاکرات تمام شب ادامه یابد.

الجزیره: هیئت آمریکایی از صبح تاکنون درگیر جلسات و مذاکرات مستمر بوده
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۴

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: هیئت آمریکایی از صبح تاکنون درگیر جلسات و مذاکرات مستمر بوده است.

خبرنگار الجزیره: مواضع ترامپ، مذاکرات را متوقف نکرده، بلکه شکل مذاکرات را تغییر داده: از مذاکرات چهارجانبهٔ مستقیم با حضور میانجی‌های قطری و پاکستانی، به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیام‌ / محورهای مذاکرات جنگ در لبنان و دارایی‌های بلوکه‌شده هستند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۱

نورالدین الدغیر خبرنگار الجزیره در تهران:

گزارش‌ها حاکی از آن است که مواضع ترامپ، مذاکرات ایران و آمریکا را متوقف نکرده، بلکه شکل مذاکرات را تغییر داده است: از مذاکرات چهارجانبهٔ مستقیم با حضور میانجی‌های قطری و پاکستانی، به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیام‌ها توسط همین میانجی‌ها.

محورهای مذاکرات: جنگ در لبنان و دارایی‌های بلوکه‌شده.

توییت قالیباف درباره بازی ایران و بلژیک: ما اینگونه از سرزمین‌مان محافظت می‌کنیم
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۱:۴۴

محمدباقر قالیباف رییس هیات مذاکره کننده ایران در توییتی با انتشار تصویری از بازی فوتبال ایران و بلژیک در جام جهانی که در آن چند بازیکن ایران مقابل دروازه خودی قرار گرفته و مانع گل شدن توپ شدند، نوشت: ما اینگونه از سرزمین‌مان محافظت می‌کنیم. 

توییت قالیباف درباره فوتبال ایران و بلژیک

تسنیم: به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، هیات ایرانی حاضر به بازگشت به مذاکرات نشد اما تلاش قطر و پاکستان ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجی‌ها انجام شد / تلاش میانجی ها همچنان ادامه دارد اما تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده / هیات ایرانی خواستار تسریع در ایفای تعهدات آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های ایران و صدور اسقاطیه‌های صدور نفت شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۱:۳۷

یک منبع آگاه به تسنیم گفت:

 مذاکرات ایران و آمریکا در قالب چهارجانبه، حدود ساعت ۱۵ شروع شد و بعد از حدود یک‌ ساعت و نیم، برای یک وقفه نیم ساعته جهت مشورت میان هیات‌ها تعلیق شد. 

اما به دلیل اظهارات تهدید آمیز و موهن ترامپ، هیات ایرانی حاضر به بازگشت به مذاکرات در قالب چهارجانبه نشد.

 با وجود این، تلاش قطر و پاکستان ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجی‌ها انجام شد.

 تلاش میانجی ها همچنان ادامه دارد اما تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده است. در جریان نشست چهارجانبه، هیات ایرانی صریحاً نسبت به نقض تعهدات خصوصا بند یک یادداشت تفاهم اعتراض کرد. 

 هیات ایرانی همچنین خواستار تسریع در ایفای تعهدات آمریکا در رابطه با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیه‌های صدور نفت ایران شد.

 در رابطه با موضوع هسته‌ای، هیات ایرانی تاکید کرد که شروع مذاکرات درباره هسته‌ای منوط به اجرای تعهدات آمریکا طبق بندهای ۱، ۴، ۱۰ و ۱۱ است.

اکسیوس: یکی از موضوعاتی که مذاکرات روی آن متمرکز بود، «سازوکارهای جلوگیری از درگیری در لبنان و اجرای آتش‌بس» بوده / به نظر می‌رسد هر چهار طرف از روند مذاکرات امروز راضی هستند
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۵۳

اکسیوس نوشت: 

یک دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات با ایرانی‌ها صبح روز یکشنبه آغاز شد و تقریباً به‌طور بی‌وقفه در قالب‌های مختلف ادامه داشته است.

دیپلمات آمریکایی گفت که یکی از موضوعاتی که مذاکرات در طول روز روی آن متمرکز بوده، «سازوکارهای جلوگیری از درگیری در لبنان و اجرای آتش‌بس» بوده است.

دیپلمات آمریکایی افزود که ایالات متحده، ایران و واسطه‌ها دربارهٔ تنگهٔ هرمز و اظهارات اخیر ایران دربارهٔ بستن آن گفت‌وگو کردند. دیپلمات آمریکایی گفت: «ما به‌روشنی اعلام کردیم که می‌خواهیم تضمین کنیم که تنگه کاملاً باز بماند. ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم.»

دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات امروز همچنین بر «همهٔ عناصر توافق هسته‌ای» متمرکز بوده است.

 دیپلمات آمریکایی افزود که طرفین دربارهٔ اجرای تفاهم‌نامه و چگونگی «اطمینان از هم‌سو بودن همه» گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتند.

 طرفین همچنین دربارهٔ برنامه‌ای برای ادامهٔ مذاکرات هم در سطح سیاسی و هم بین تیم‌های فنی گفت‌وگو کردند.

 او ادامه داد «به نظر می‌رسد هر چهار طرف از روند مذاکرات امروز راضی هستند. واسطه‌ها به هر دو طرف کمک می‌کنند تا مسائل را حل کنند. احساس می‌کنیم که این دور از مذاکرات اولیه، ما را برای اعتمادسازی در آینده آماده می‌کند.»

 انتظار می‌رود مذاکرات در سطح رهبری ارشد سیاسی روز دوشنبه به پایان برسد و بین تیم‌های فنی که احتمالاً در سوئیس خواهند ماند ادامه یابد.

خبرگزاری دولت: هیات ایران همچنان در محل مذاکرات حضور دارد؛ رایزنی‌ها میان طرف‌ها و میانجی‌های پاکستانی و قطری ادامه دارد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۴۷

خبرگزاری دولت نوشت: ایران همچنان در محل مذاکرات سوئیس حضور دارد و رایزنی‌ها میان طرف‌ها و میانجی‌های پاکستانی و قطری ادامه دارد.

الحدث: بیانیه مشترک آمریکا، قطر، پاکستان و ایران درباره مذاکرات تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۸

الحدث به نقل از منابع آگاه نوشت: بیانیه مشترک آمریکا، قطر، پاکستان و ایران درباره مذاکرات تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد.

پرس تی وی: هیئت ایرانی محل مذاکرات را ترک کرد
۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۸

پرس تی وی: هیئت ایرانی پس از پایان یافتن مذاکرات چهارجانبه، محل مذاکرات را ترک کرد.

صداوسیما: از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است
۱۴۰۵/۰۳/۳۱ - ۲۳:۳۲

خبرنگار صداوسیما گفت: هنوز نمی‌توان گفت که مذاکرات به پایان رسیده است یا خیر اما از شواهد به نظر می‌رسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است.

شبکه کان: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده
۱۴۰۵/۰۳/۳۱ - ۲۱:۴۹

شبکه کان اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده است.

دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد.

نظرات بینندگان
captcha