آتشبس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هشتاد و یکم شده که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ادعا کرده که ایران با حمله پهپادی به کشتیهای عبوری از تنگه، آتشبس را نقض کرده است. همچنین صداوسیما از شنیده شدن صدای انفجار در اسکله طاهرویی سیریک خبر داده و گفته علت این موضوع، اصابت پرتابه بود. به گفته صداوسیما، پیش از آن، چند شلیک اخطار از سیریک به شناورهای متخلف در تنگه هرمز انجام شده بود.
تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:
آخرین اخبار مربوط به روز هشتاد و یکم آتش بس (۶ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:
رویترز امروز شنبه گزارش داد؛ پالایشگاههای هندی پیشنهادهایی برای خرید نفت ایران دریافت کردهاند و تهران قصد دارد از فرصت پیش رو برای فروش حداکثری نفت خود استفاده کند.
با بسته شدن تنگه هرمز، زنجیره تأمین انرژی هند مختل شد. از فروردین ۱۴۰۵ با معافیت ۳۰ روزه آمریکا، هند خرید نفت از ایران را پس از ۷ سال ازسرگرفت.
سهم ایران از گاز مایع هند از ۱.۶ به ۶.۵ درصد رسید و روزانه ۷۳ هزار بشکه نفت وارد این کشور میشود.
در سفر هفته گذشته وزیر نفت ایران به دهلینو، موضوع تأمین نفت و گاز ایران به هند مورد بحث قرار گرفت و اشاره شد که واردات گاز مایع ایران از طریق تجار ممکن است افزایش یابد.
رویترز ادامه داد، شرکت ملی نفت ایران از طریق کارگزاران و واسطههای مستقر در سنگاپور و دبی، با پالایشگاههای هندی وارد مذاکره شده است.
یک منبع آگاه در صنعت پالایش هند به رویترز گفت: «علاوه بر شرکت ملی نفت ایران، بسیاری از معاملهگران نیز برای فروش نفت ایران با ما تماس گرفتهاند، اما اولویت ما این است که به شرکت ملی نفت ایران فرصت بدهیم.»
مهاجرانی گفت: وزارت امور خارجه اعلام کرده است که ایران و عمان گفتوگوهایی را برای تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز انجام خواهند داد و جمهوری اسلامی ایران مصمم است این موضوع را با هماهنگی و تبادل نظر با همسایگان خود پیش ببرد.
العربیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دور جدید مذاکرات آمریکا و ایران در ماه ژوئیه در دوحه برگزار خواهد شد.
خبرنگار صداوسیما اظهار کرد: با هشدار سپاه، تقاضای کشتیها برای تردد در تنگهٔ هرمز افزایش یافت.
به گزارش انتخاب، خبرنگار صداوسیما گزارش داد: یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه میگوید اخطار جدیدی از شب گذشته صادر نشده است. پس از هشدار سپاه به شناورهای متخلفی که از مسیری به غیر از مسیر تعیین شده توسط ایران قصد گذشتن داشتند، شمار متقاضیان برای تردد در تنگه هرمز افزایش یافت.
وی افزود: آمریکا دیشب یک دکل مخابراتی در سیریک را هدف قرار داد و امروز در تنگه هرمز همچنان نظم ایرانی برقرار است.
الحدث مدعی شد: وزیر امور خارجهٔ ایران فردا به بغداد سفر میکند.
کاظم غریبآبادی معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: عبور ایمن در تنگه هرمز با ترتیبات مبهم، مسیرهای موازی یا تصمیمسازی خارج از ملاحظات ایران، به عنوان دولت ساحلی، تضمین نمیشود. »
وی افزود: «هر چارچوب معتبر باید بر هماهنگی با ایران و مفاد بند پنج یادداشت تفاهم اسلام آباد استوار باشد. در غیر اینصورت، نتیجه، تعلیق مسیر تعیین شده موازی می شود.»
سازمان دریایی بریتانیا خبر داد: یک نفتکش گزارش داده است که در تنگه هرمز با یک پرتابه ناشناس مورد حمله قرار گرفته است.
وزارت امور خارجه بحرین، در بیانیهای که خبرگزاری بحرین منتشر کرد، «هدفگیری پادشاهی بحرین را در سحرگاه امروز با تعدادی پهپاد ایرانی» محکوم کرد
او ادعا کرد که «ادامه این حملات از سوی ایران، مسئولیت تضعیف صلح را بر عهده او میگذارد.»
المانیتور نوشت: تصمیم واشنگتن برای ایجاد کانال ارتباطی نظامی مشترک آمریکا-ایران در قطر، موجب خشم در اسرائیل شده است.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده: معاون رئیسجمهور جیدی ونس در مصاحبهای که روز پنجشنبه در سایت خبری بریتانیایی آنهرد منتشر شد، گفت که ایالات متحده و ایران یک مکانیزم مشترک جلوگیری از تعارض میان سنتکام و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ایجاد کردهاند.
ونس گفت: «یکی از چیزهایی که میخواستیم به دست آوریم» یک «کانال در طرف ایرانی بود که به آن دست یافتیم.» وی افزود: «آنها گفتند: 'باشه، قبوله، یک نفر از سپاه پاسداران میفرستیم که در دوحه کنار یک نفر از سنتکام بنشیند' و اینگونه است که بسیاری از این اختلافات را حل خواهیم کرد.»
فراتر از اظهارات ونس، هیچ تأییدیهای از سوی دولت درباره چنین مرکز جلوگیری از تعارضی وجود ندارد. سخنگوی پنتاگون که با الـمانیتور تماس گرفته شد، فوری در دسترس نبود.
یک منبع ارشد دیپلماتیک اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن به الـمانیتور گفت: «واقعاً دیوانهوار است. جنگی که با یک اتاق عملیات مشترک و رزم دوشادوش ارتش اسرائیل و سنتکام آغاز شد، با یک اتاق عملیات مشترک میان ارتش آمریکا و سپاه پاسداران پایان مییابد.»
اعلام ونس، پس از مذاکرات آخر هفته گذشته با مذاکرهکنندگان ایرانی در سوئیس، مراکز دفاعی و سیاسی اسرائیل را غافلگیر کرد. برای نخستوزیر بنیامین نتانیاهو، این آخرین ضربه در یک سلسله ضربات است که رئیسجمهور دونالد ترامپ در شتاب برای پایان دادن به جنگ با ایران به اتحاد استراتژیک اسرائیل با ایالات متحده وارد کرده است. نتانیاهو تاکنون درباره «مرکز هماهنگی در دوحه» سکوت اختیار کرده و آشکارا در حال سنجش کمزیانترین گزینههایش است، چرا که برای یک کمپین انتخاباتی سرنوشتساز آماده میشود.
یک منبع نزدیک به نتانیاهو به شرط ناشناس ماندن به الـمانیتور گفت: «نتانیاهو همچنان در حال بررسی این موضوع است.» وی با اشاره به سرعتی که ترامپ از بزرگترین دارایی انتخاباتی نتانیاهو به یک بار سیاسی تبدیل شده، افزود: «او شاید در نهایت به این نتیجه برسد که برای بقا در انتخابات باید شخصاً به ترامپ حمله کند» که «بسیار خطرناک» خواهد بود.
مقامات نظامی اسرائیل اصرار دارند که همکاری با سنتکام همچنان به همان اندازه آغاز جنگ مشترک اسرائیل-آمریکا علیه ایران در ۲۸ فوریه بالا است. کوپر روز پنجشنبه به اسرائیل سفر کرد تا درباره همکاری آمریکا-ایران در مورد ایران و لبنان بیشتر گفتگو کند.
یک مقام نظامی اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن به الـمانیتور گفت: «ما کاملاً هماهنگ هستیم. رئیس ستاد ارتش اسرائیل ایال زامیر در تماس نزدیک با فرمانده سنتکام دریاسالار برد کوپر است. سامانهها همگامسازی شدهاند، اتاقهای عملیات مشترک همچنان فعالاند. آمریکاییها نه نیروهایشان را از اینجا خارج کردهاند و نه هواپیماهای عظیم سوخترسانی که فرودگاههای اسرائیل را پر کردهاند. ما هیچ تغییری نمیبینیم.»
با این حال، برخی مقامات اسرائیلی زیر سؤال میبرند که چگونه اسرائیل میتواند اشتراکگذاری اطلاعاتی با آمریکاییها را حفظ کند. نتانیاهو چندین جلسه فوری با مقامات ارشد نظامی، دیپلماتیک و سیاسی تشکیل داده، اما هنوز هیچ تصمیمی درباره چگونگی متوقف کردن آنچه به نظر میرسد نزدیکی چشمگیر تهران و واشنگتن باشد، اتخاذ نشده است.
منبع ارشد دیپلماتیک اسرائیلی گفت: «میتوان به وضوح ردپای قطر را اینجا تشخیص داد» و توضیح داد که سیاست جدید آمریکا همچنین از «رئالیسم انعطافپذیر» ترویجیافته توسط الدریج کولبی، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، پیروی میکند که استدلال کرده ایالات متحده نمیتواند تعهدات نظامی در همهجا را حفظ کند و باید مسئولیتهای دفاعی خود را میان متحدان و شرکا اولویتبندی کند.
سخنگوی سنتکام هنگامی که برای توضیح درباره برنامههای مرکز جلوگیری از تعارض احتمالی با الـمانیتور تماس گرفته شد، این رسانه را به کاخ سفید ارجاع داد. ناخدا تیموتی هاوکینز از نیروی دریایی آمریکا گفت: «در حال حاضر هیچ اعلامیهای نداریم.»
منبع دیپلماتیک گفت این تغییر سیاست «صرفاً بر اساس منافع استراتژیک آمریکا و گرایشهای انزواطلبانه دولت ترامپ» و میل واشنگتن به اجتناب از صرف منابع نظامی ارزشمند است و افزود: «ما اکنون داریم بهای آن را میپردازیم.»
یک منبع دیپلماتیک دیگر اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن پیشنهاد کرد که این رویکرد سال گذشته آشکار شد، زمانی که اسرائیل متوجه شد آدام بولر، فرستاده ارشد دولت ترامپ، با حماس در حال مذاکره بوده است. بولر که دوست قدیمی جرد کوشنر داماد ترامپ است، از این تماسها به عنوان تلاشی برای آزادسازی گروگانهای اسرائیلی دفاع کرد.
وی گفت: «هیچ دولت آمریکایی قبلی با حماس صحبت نمیکرد، قطعاً نه پشت سر اسرائیل. سپس معلوم شد که دارند با حماس حرف میزنند و حالا معلوم میشود که دارند با سپاه پاسداران حرف میزنند. میتواند بدتر از این هم بشود؟» و افزود: «گریزی از این نتیجهگیری نیست که ترامپ جهانبینی قطری را پذیرفته است. او چیزی معادل پول حفاظت به ایران میپردازد و از همه دیگران پول جمع میکند، و ما هیچ کاری نمیتوانیم در این باره انجام دهیم.»
در حالی که نتانیاهو از سرزنش مستقیم ترامپ پرهیز کرده، همراهان و مفسران جناح راست آشکارا رئیسجمهور آمریکا را به خاطر پایان فاجعهبار جنگ نقد میکنند. آنها استدلال میکنند که نتانیاهو هر کاری که توانست انجام داد تا ترامپ را متقاعد به پیوستن به جنگ کند و این تقصیر او نیست که ترامپ بعداً اسرائیل را رها کرد.
زوی یحزکلی، خبرنگار امور عرب شبکه i24NEWS که مواضعش سنتاً همسو با خط دولت است، در ۱۵ ژوئن در ایکس نوشت: «ترامپ عجولانه به توافق رسید، ما را رها کرد، اسرائیل — شریکش در جنگ — را زیر اتوبوس انداخت و آسیب عظیمی وارد کرد.»
برخی اسرائیلیها به ونس اشاره میکنند تا تغییر رویکرد دولت ترامپ را توضیح دهند.
منبع نزدیک به نتانیاهو گفت: «ونس به آرامی دارد ما را به کیسه بوکسش تبدیل میکند. آنچه اینجا اتفاق میافتد پیروزی ونس بر چهرههای طرفدار اسرائیل مانند وزیر خارجه مارکو روبیو است.»
در همین حال، مقامات آمریکایی و اسرائیلی در حال مذاکره برای تمدید ۲۰۲۸ توافق همکاری دفاعی دهساله هستند که سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه میدهد. نتانیاهو که تغییر نگرش واشنگتن را تا شش ماه پیش احساس کرده بود، در مصاحبهای با اکونومیست در ۹ ژانویه گفت که میخواهد اسرائیل طی یک دهه وابستگی خود به کمکهای نظامی آمریکا را از بین ببرد. نتانیاهو گفت: «میخواهم کمکهای نظامی را طی ۱۰ سال آینده کاهش دهم. میخواهیم تا حد امکان مستقل باشیم.»
جنگها با ایران و وابستگی سنگین اسرائیل به تسلیحات آمریکایی موجب تشدید فراخوانهای روزافزون در داخل اسرائیل برای کاهش تدریجی این وابستگی شده است. سماف در ۱۶ مارس گزارش داد که اسرائیل به شدت از کمبود رهگیرهای موشکی بالستیک رنج میبرد.
اینکه آیا صنایع دفاعی خود اسرائیل میتوانند بدون کمکهای خارجی گسترده نیازهای نظامی کشور را تأمین کنند هنوز نامشخص است، اما با انتخاباتی که تنها چهار ماه دیگر برگزار میشود و نتانیاهو که در نظرسنجیها رو به افت است، صحبت از استقلال بیشتر اسرائیل با بسیاری از رأیدهندگانی که معتقدند ترامپ اسرائیل را رها کرده طنینانداز میشود.
وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور، محمد اسحاق دار، در گفتوگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، بر تعهد پاکستان به ایفای نقشی سازنده در تحقق صلح و ثبات پایدار در منطقه و فراتر از آن تأکید کرد.
این وزارتخانه افزود که عباس عراقچی از حمایت مستمر پاکستان در پیشبرد روند صلح قدردانی کرده و از این کشور بهدلیل تسهیل بازگشت امن و روان اعضای خدمه و ماهیگیران ایرانی به وطنشان تشکر کرده است.
نخست وزیر پاکستان: اوضاع منطقه اهمیت امنیت دریایی را برای اقتصاد جهانی ثابت کرده است.
شهباز شریف گفت: وضعیت منطقهای اهمیت امنیت دریایی را برای اقتصاد جهانی و زنجیرههای تأمین نشان داده است.
نخست وزیر پاکستان: اوضاع منطقه اهمیت امنیت دریایی را برای اقتصاد جهانی ثابت کرده است.
شهباز شریف گفت: وضعیت منطقهای اهمیت امنیت دریایی را برای اقتصاد جهانی و زنجیرههای تأمین نشان داده است.
وزارت خارجه در بیانیهای اعلام کرد:
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم میکند. این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.
همزمان، رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرد که نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ میباشد.
وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح میکند جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرفهایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند.
در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی کلیه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بینالملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرفهای متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید میگردد.
وزارت امور خارجه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بینالمللی میخواهد نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بینالملل توسط آمریکا بیتفاوت نبوده و به مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند.
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد:
بسم الله قاصم الجبارین
فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ
به دنبال نقض آتشبس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمانشکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانههای مختلف از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش ترورستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد.
بر اساس بند ۵ تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود.
جی دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اتفاقات ساعاتی پیش در تنگه هرمز اعلا کرد:
ایران یک توافقنامهٔ آتشبس امضا کرده است. ما به آن پایبند بودهایم. اگر آنها دربارهٔ نحوهٔ اجرای این تفاهمنامه (MOU) اختلافنظری دارند، میتوانند گوشی را بردارند و تماس بگیرند.
اما خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد.
فارس نوشت:
پیگیری خبرنگار فارس از مسئولین روابط عمومی سپاه پاسداران حاکی از آن است که بیانیههای منتسب به سپاه دربارۀ درگیری با آمریکا در ساعات اخیر جعلی است.
از ساعاتی پیش چند متن و بیانیه منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است که مسئولان روابط عمومی سپاه پاسداران میگویند هیچیک از آنها از سوی سپاه صادر نشده است.
مسئولان روابط عمومی سپاه پاسداران تأکید کردند که اخبار، اطلاعیهها و بیانیههای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرفاً از طریق سپاه نیوز و رسانههای رسمی منتشر میگردد.
یک مقام آمریکایی به CNN گفت: حملات آمریکا در روز جمعه، حداقل فعلاً، بازگشت به عملیات رزمی گسترده را نشان نمیدهد.
ادعای فاکس نیوز به نقل از مقام نظامی آمریکا: حملات نظامی آمریکا به ایران پایان یافت.
دنیس سیترونوویچ رئیس سابق میز ایران در اطلاعات نظامی اسرائیل در تحلیلی عنوان کرد: بعید است حمله امشب آمریکا به ایران تغییر چندانی ایجاد کند. تهران به نظر میرسد تصمیم استراتژیکی گرفته تا حاکمیت خود را با اجبار کشتیرانی تجاری به استفاده از کانال ایرانی تنگه هرمز تثبیت کند.
به گزارش «انتخاب»، در ادامه تحلیل او آمده است: پس از هدف قرار دادن یک کشتی در نزدیکی آبهای عمان، ایران شاید نیازی به اقدامات نظامی بیشتری نداشته باشد. خودِ تهدید میتواند برای تغییر رفتار کشتیرانی کافی باشد.
مشکل اینجاست که بازگرداندن این واقعیت جدید احتمالاً نیازمند بازگشت به جنگ خواهد بود. دلیل چندانی برای انتظار بازگشت به وضعیت سابق در تنگه هرمز وجود ندارد و ایران آماده به نظر میرسد برای حفظ موضع جدید خود بجنگد.
این موضوع دولت آمریکا را با یک انتخاب دشوار روبرو میکند: یا این واقعیت نوظهور را بپذیرد، یا خطر یک رویارویی نظامی دیگر را بپذیرد که میتواند توافق چارچوبی را که تلاش میکند حفظ کند به خطر بیندازد.
اکسیوس متن کامل توافق لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا را منتشر کرد.
به گزارش «انتخاب»، متن کامل این توافق به شرح زیر است:
دولت اسرائیل و دولت لبنان، با حمایت کامل ایالات متحده تحت ریاستجمهوری دونالد جی. ترامپ، هدف مشترک خود را دستیابی به صلح و امنیت پایدار اعلام میدارند. همانگونه که در این چارچوب سهجانبه («چارچوب») و از طریق توافقهای آتی منعکس شده است، دو کشور جاهطلبی خود را برای پایان دادن به تعارض میان خود، تضمین حاکمیت و امنیت هر دو کشور، و برقراری روابط همسایگی مسالمتآمیز اعلام میکنند.
۱. اسرائیل و لبنان حق هر دولت برای وجود در صلح را تأیید میکنند و خواسته متقابل خود را برای زندگی در امنیت بهعنوان دولتهای مستقل همسایه ابراز میدارند. اسرائیل و لبنان بدینوسیله قصد خود را برای پایان دادن قطعی به تعارض، رسیدگی به علل ریشهای آن، و در نتیجه خاتمه رسمی هر گونه وضعیت جنگی میان آنها اعلام میکنند. این چارچوب که پس از چندین دور مذاکره مستقیم میان طرفین حاصل شده، بر توافقها و تفاهمهای موفق پیشین استوار بوده و عزمی راسخ برای پیشرفت غیرقابل بازگشت به سوی حل جامع همه مسائل میان دو کشور را بیان میدارد. هر دو کشور قصد خود را برای حل این مسائل بهعنوان دولتهای مستقل از طریق مذاکرات دوجانبه مستقیم با میانجیگری و حمایت ایالات متحده تأیید میکنند.
۲. دولت اسرائیل و دولت لبنان به یک فرآیند متقابل و مرحلهای با شرایط روشن متعهد میشوند که طی آن ارتش لبنان (LAF) اقتدار حاکمیتی مؤثر را بر تمام خاک لبنان بازخواهد گرداند، مشروط به خلع سلاح تأییدشده گروههای مسلح غیردولتی و برچیدن زیرساختهای وابسته به آنها، که موجب خواهد شد نیروهای ارتش اسرائیل (IDF) بهتدریج از خاک لبنان عقبنشینی کنند. جزئیات این فرآیند در یک پیوست امنیتی، که با حمایت کامل ایالات متحده تهیه میشود و مکمل این چارچوب خواهد بود، تشریح خواهد شد. این چارچوب اقدامات لازم، ترتیبات امنیتی، و مکانیزمهای تأیید را برای پیشبرد این فرآیند مشخص میسازد. اجرای موفق این چارچوب راه را برای یک رابطه باثبات و صلحآمیز میان دو کشور هموار خواهد کرد و IDF را قادر خواهد ساخت از خاک لبنان عقبنشینی نماید.
۳. در چارچوب پیوست امنیتی و بهعنوان بخشی از تلاش گستردهتر برای انحصار سلاح در دست دولت لبنان و کنترل سرزمینی حاکمانه، ارتش لبنان بهتدریج مسئولیت کامل و مؤثر امنیتی را در مناطق آزمایشی به عهده خواهد گرفت که بهعنوان مکانیزمی برای عقبنشینی مرحلهای و تأییدشده IDF و استقرار LAF عمل خواهند کرد. دو منطقه آزمایشی اولیه میان IDF و LAF توافق شدهاند و مناطق آزمایشی آینده نیز با رضایت متقابل توافق خواهند شد. پس از تأیید خلع سلاح موفق گروههای مسلح غیردولتی و برچیدن زیرساختهای آنها در این مناطق، LAF مسئولیت کامل و مؤثر امنیتی را در این مناطق به عهده خواهد گرفت، تلاشهای بازسازی با حمایت بینالمللی آغاز خواهد شد، و غیرنظامیان لبنانی قادر خواهند بود بهصورت ایمن به این مناطق تحت کنترل انحصاری مقامات دولتی لبنان بازگردند. ایالات متحده قصد دارد برای تأیید و حمایت از این فرآیند با هر دو کشور همکاری نزدیکی داشته باشد.
۴. دولت لبنان تعهد قاطع و غیرقابل بازگشت خود را برای بازگرداندن و اعمال حاکمیت کامل بر تمام سرزمین خود تأیید میکند. دولت لبنان انحصار دولت در استفاده از زور را بازسازی خواهد کرد، خلع سلاح کامل و تأییدشده تمام گروههای مسلح غیردولتی را به انجام خواهد رساند، و اطمینان حاصل خواهد کرد که چنین گروههایی هیچ نقش نظامی یا امنیتی و هیچ توانایی مسلحانهای در هیچجای لبنان نخواهند داشت. دولت لبنان بدینوسیله از شرکای بینالمللی و بهویژه عربی، تحت رهبری ایالات متحده، درخواست حمایت برای دستیابی به این هدف میکند.
۵. دولت اسرائیل تأکید میکند که اقدامات نظامی آن در لبنان صرفاً پیامد حملات، تهدید ناشی از، و قصد خصمانه گروههای مسلح غیردولتی، بهویژه حزبالله، بوده است. دولت اسرائیل تصریح میکند که پایان دادن به این تهدید از طریق خلع سلاح و برچیدن چنین گروههایی در تمام لبنان و ترتیبات امنیتی اضافی که میان دو کشور توافق خواهد شد، هر گونه نیاز آتی به اقدام نظامی یا حضور IDF در لبنان را از بین خواهد برد. در راستای موارد فوق، دولت اسرائیل اعلام میکند که هیچگونه بلندپروازی سرزمینی در لبنان ندارد.
۶. دولت لبنان، در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و در اعمال اقتدار حاکمانه خود، تأیید میکند که نیروهای امنیتی آن مسئولیت انحصاری امنیت و دفاع لبنان را بر عهده دارند و دولت لبنان دارای اقتدار حاکمانه انحصاری برای تصمیمگیری در مورد جنگ و صلح است.
دولت لبنان ادعای هر دولت یا بازیگر غیردولتی را مبنی بر استفاده از زور از طرف آن بدون مجوز صریح رد میکند، و تکرار میکند که هرگونه ادعای هر دولت یا بازیگر غیردولتی مبنی بر اعمال نقش نظامی یا امنیتی، بر اساس تصمیمات دولت لبنان غیرقانونی و مغایر با منافع ملی لبنان است.
۷. دولت لبنان و دولت اسرائیل تأیید میکنند که هیچ چیز در این چارچوب مانع از اعمال حق ذاتی آنها برای دفاع از خود، آنگونه که در منشور سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مطابق با حقوق بینالملل قابل اجراست، نمیشود، و تأکید میکنند که هیچ طرف ثالثی نمیتواند آن حق را از طرف آنها اعمال کند. هر دو دولت متعهد میشوند که یک گروه هماهنگی نظامی با حمایت و مشارکت آمریکا برای تضمین اجرای کلی این چارچوب تشکیل دهند.
۸. دو کشور تأیید میکنند که هدف مشترکی دارند: لبنانی امن و بازسازیشده، تحت حاکمیت کامل دولت لبنان، که در آن هیچ گروه مسلح غیردولتی تهدیدی برای اسرائیل، لبنان، یا شهروندان هر یک از دو کشور نباشد. علاوه بر این، دو کشور به رسمیت میشناسند که بازگشت امنیت به جنوب لبنان از طریق استقرار ارتش لبنان، بازگشت ایمن جمعیت غیرنظامی آن، و امنیت جوامع شمالی اسرائیل، برای ثبات و صلح بلندمدت ضروری است.
۹. دولت لبنان به یک برنامه دقیق و مبتنی بر عملکرد متعهد میشود که ظرفیت ارتش لبنان را برای اعمال کنترل کامل نظامی و امنیتی در داخل لبنان مطابق با ترتیبات امنیتی توافقشده در چارچوب مذاکرات تقویت کند، و خلع سلاح تمام گروههای مسلح غیردولتی را اجرا نماید و اقتدار مؤثر را در سراسر لبنان اعمال کند. دولت لبنان از آمادگی ایالات متحده برای حمایت از این تلاشها استقبال میکند و به رسمیت میشناسد که هر گونه کمک جدید آمریکا بهطور دقیق مشروط به نقاط عطف قابل تأیید، شفافیت کامل، نتایج ملموس، و نظارت مستمر خواهد بود. این تلاش بازگردانی ایمن و منظم حاکمیت لبنان را ممکن خواهد ساخت و به ثبات و امنیت گستردهتر کل خاورمیانه کمک خواهد کرد.
۱۰. بهطور جداگانه و همزمان، ایالات متحده شرکای بینالمللی را برای حمایت فعال از دولت لبنان در بازسازی کشور، تعمیر زیرساختها، احیای اقتصاد، و ایجاد فرصتهای رونق بسیج خواهد کرد. انتظار میرود این امر شامل بسیج کمکهای قابل توجه بازسازی و بشردوستانه برای لبنان، برنامههای بازیابی اقتصادی، و ابتکارات سرمایهگذاری باشد تا لبنان بتواند از سالها تعارض بهبود یابد و آیندهای بهتر برای همه شهروندانش فراهم سازد.
۱۱. لبنان و ایالات متحده متعهد میشوند از انتقال وجوه به هر نهاد، سازمان، یا فردی که با گروههای مسلح غیردولتی وابستگی دارد جلوگیری کنند و اقدامات قانونی موجود را برای ممنوعسازی فعالیت هر چنین نهاد، سازمان، یا فردی به کار گیرند. دولت لبنان بهصراحت متعهد میشود که از انتقال وجوه بازسازی به گروههای مسلح غیردولتی و نهادهای وابسته به آنها جلوگیری کند.
۱۲. پس از امضای این چارچوب، دو کشور برای تشکیل گروههای کاری جهت تدوین توافق جامع کامل صلح و امنیت اقدام خواهند کرد. علاوه بر این، برای تحقق اهداف چارچوب، دو دولت فوراً مسیرهای مکمل تعامل مستقیم مستمر را با تسهیل ایالات متحده ایجاد خواهند کرد. دو دولت متعهد میشوند تا زمان دستیابی به صلحی کامل و پایدار که امنیت، ثبات، و رونق را برای مردم اسرائیل و لبنان به ارمغان آورد با حسننیت پیش روند.
۱۳. در راستای اهداف مشترک برای برقراری روابط باثبات و مسالمتآمیز، اسرائیل و لبنان متعهد میشوند اقدامات حسننیتآمیزی اتخاذ کنند که قصد مثبت را نشان دهد، از جمله توقف تمام اقدامات خصمانه یا مضر در مجامع بینالمللی سیاسی یا حقوقی، و تعهد به تلاش برای جستجو و بازگرداندن اجساد و آزادی بازداشتشدگان.
۱۴. دو دولت نقش ایالات متحده را در حمایت از تلاشهای آنها برای پایان دادن به دههها تعارض و برقراری ثبات پایدار و صلح جامع میان دو کشور به رسمیت میشناسند و قدردانی عمیق خود را از چشمانداز و رهبری رئیسجمهور دونالد جی. ترامپ ابراز میدارند.
خبرنگار صداوسیما گفت: بهگفته یک منبع آگاه ۲ پرتابه به یک دکل مخابراتی در محدوده سیریک اصابت کرده است.
الشرق نیوز سعودی از قول منابع خود مفاد توافق لبنان و اسرائیل را منتشر کرد.
به گزارش «انتخاب»، منابع الشرق نیوز سعودی گفتند: هیئت لبنانی متشکل از سفیر سیمون کرم، سفیر ندا حماده معوض، کنسول وسام بطرس، سرتیپ جورج رزقالله، سرتیپ اولیور حکمه، سرتیپ زیاد رزقالله، سرهنگ وائل عباس، سرهنگ رشاد بو کروم، سرهنگ مازن الحاج و سرهنگ وديع رافول، با مأموریت از سوی دولت لبنان، به توافق زیر دست یافتند:
· اعلام خروج پلکانی اسرائیل از خاک لبنان
· تصریح بر اینکه اسرائیل هیچگونه جاهطلبی ارضی ندارد
· حق دفاع مشروع برای هر دو کشور
· ارائه کمکهای بشردوستانه و نظامی
· حضور کشورهای منطقهای به عنوان حامی
· آغاز خروج به محض شروع به کار «گروه عملیاتی» که روبیو از آن خبر داده بود.
سنتکام مدعی شد: نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، در تاریخ ۲۶ ژوئن، حملاتی را علیه ایران انجام دادند که پاسخی قوی به حملهٔ دیروز به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگهٔ هرمز بود.
به گزارش «انتخاب»، سنتکام ادعا کرد: پس از آنکه ایران در تاریخ ۲۵ ژوئن به کشتی «ام/وی اور لاوِلی» با یک پهپاد انتحاری حمله کرد، هواپیماهای آمریکایی تأسیسات ذخیرهٔ موشک و پهپاد و همچنین پایگاههای رادار ساحلی ایران را مورد حمله قرار دادند. این کشتی باری با پرچم سنگاپور، در زمان حملهٔ ایران، در امتداد ساحل عمان در حال خروج از تنگهٔ هرمز بود. این حمله نیروهای ایرانی به کشتیرانی تجاری، بهوضوح نقض آتشبس محسوب میشود.
در این بیانیه ادعا شده است که نیروهای سنتکام همچنان به هماهنگی برای عبور ایمن و پشتیبانی از کشتیهای تجاری که از این تنگه عبور میکنند، ادامه میدهند.
خبرنگار صداوسیما در سیریک گزارش داد که ساعت ۲۳ و پانزده دقیقه امشب صدای انفجار در اسکله طاهرویی سیریک شنیده شد.
او افزود: یک منبع آگاه نظامی علت این انفجارها را اصابت پرتابه به محدوده اسکله طاهرویی سیریک بیان کرد.
به گفته او، این منبع آگاه نظامی گفت: حدود ۵ ساعت پیش چند شلیک اخطار از شهرستان سیریک به شناورهای متخلف در تنگه هرمز پرتاب شد.
خبرنگار صداوسیما اضافه کرد که همچنین شنیده ها از شلیک دو موشک اخطار ساعاتی پیش از حوالی کرپان به سمت تنگه هرمز حکایت دارد.
اکسیوس مدعی شد: یک مقام آمریکایی میگوید که ارتش ایالات متحده در منطقهٔ تنگهٔ هرمز حملاتی انجام داده است.