آتشبس میان ایران و آمریکا در حالی وارد روز هفتاد و ششم شد که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان و قطر در سوئیس آغاز شد اما پس از چند ساعات به دلیل اظهارات تهدیدآمیز ترامپ، از سوی هیات ایراتی متوقف شد.
تحولات مربوط به جنگ، آتش بس و مذاکره در روز گذشته را از لینک زیر بخوانید:
آخرین اخبار مربوط به روز هفتاد و ششم آتش بس (۱ تیر ۱۴۰۵) به شرح زیر است:
سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران در سوئیس گفت: ما به نوعی روز بسیار طولانی داشتیم. نشستها از صبح یکشنبه شروع شد. در زمان نشست چهارجانبه اظهارنظر تهدیدامیز امریکا منتشر شد که باعث شد ایران اعلام بکند در چنین شرایطی حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نیست.
اسماعیل بقایی گفت: قطر و پاکستان تلاش کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و ما گفتیم به صورت چهارجانبه نخواهد بود.
او افزود: نگاه هیات ایران این است که باید گریبان طرف مقابل را برای اجرای تعهدات بگیریم.
بقایی گفت: در جلسات چهارجانبه و قبل از ان نگرانی ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد. خصوصا درباره تداوم نقض اتش بس توسط رژیم صهیونیستی.
او افزود: جنگ و عملیات نظامی در همه جبههها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند.
بقایی گفت: در خصوص باقی بندها که لازمه برای اغاز مذاکرات نهایی است گفتگوهایی انجام شد. درباره صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و ازاد سازی داراییهای ایران بحث شد و پیشرفت های خوبی صورت گرفت.
او افزود: در خصوص عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود که مهم است.
بقایی گفت: زمینه برای اغاز مذاکرات برای توافق نهایی بحث شد. قرار شد گروههای فنی به کار خودشان درباره موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است ادامه دهند.
او افزود: در این مرحله کار هیات مذاکراتی تمام شده است اما تیمهای فنی کار خودشان را فردا ادامه میدهند.
بقایی گفت: یک متنی را دو میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر خواهند کرد و کلیات مواردی که عرض کردم درج شده است. این به عنوان سند توافقاتی که در جریان ۱۸ ساعت صورت گرفت معرفی میشود.
او افزود: فراتر از این سند، سه نکتهای که اشاره کردم از جمله درباره صدور مجوز لازم برای فروش نفت ایران و بحث ازادسازی اموال مسدودشده ایران این دو مورد مهم است. این اتفاقات باید بیفتد تا طبق بند ۱۳ تفاهم نامه وارد مذاکرات برای توافق نهایی شویم.
بقایی گفت: طبق بند ۱۲ سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین را خواهیم داشت و فردا با حضور میانجیها باید مذاکراتی را داشته باشند.
العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان نوشت: بیانیهٔ مشترک پس از توافق تمامی طرفها صادر خواهد شد.
یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: سازوکارهای جلوگیری از تنشزایی و راههای اجرای آتشبس در جنوب لبنان را بررسی کردیم.
یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: انتظار داریم کار و مذاکرات تمام شب ادامه یابد.
یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات به الجزیره گفت: هیئت آمریکایی از صبح تاکنون درگیر جلسات و مذاکرات مستمر بوده است.
نورالدین الدغیر خبرنگار الجزیره در تهران:
گزارشها حاکی از آن است که مواضع ترامپ، مذاکرات ایران و آمریکا را متوقف نکرده، بلکه شکل مذاکرات را تغییر داده است: از مذاکرات چهارجانبهٔ مستقیم با حضور میانجیهای قطری و پاکستانی، به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیامها توسط همین میانجیها.
محورهای مذاکرات: جنگ در لبنان و داراییهای بلوکهشده.
محمدباقر قالیباف رییس هیات مذاکره کننده ایران در توییتی با انتشار تصویری از بازی فوتبال ایران و بلژیک در جام جهانی که در آن چند بازیکن ایران مقابل دروازه خودی قرار گرفته و مانع گل شدن توپ شدند، نوشت: ما اینگونه از سرزمینمان محافظت میکنیم.

یک منبع آگاه به تسنیم گفت:
مذاکرات ایران و آمریکا در قالب چهارجانبه، حدود ساعت ۱۵ شروع شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم، برای یک وقفه نیم ساعته جهت مشورت میان هیاتها تعلیق شد.
اما به دلیل اظهارات تهدید آمیز و موهن ترامپ، هیات ایرانی حاضر به بازگشت به مذاکرات در قالب چهارجانبه نشد.
با وجود این، تلاش قطر و پاکستان ادامه یافت و تبادل پیام از طریق میانجیها انجام شد.
تلاش میانجی ها همچنان ادامه دارد اما تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده است. در جریان نشست چهارجانبه، هیات ایرانی صریحاً نسبت به نقض تعهدات خصوصا بند یک یادداشت تفاهم اعتراض کرد.
هیات ایرانی همچنین خواستار تسریع در ایفای تعهدات آمریکا در رابطه با آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیههای صدور نفت ایران شد.
در رابطه با موضوع هستهای، هیات ایرانی تاکید کرد که شروع مذاکرات درباره هستهای منوط به اجرای تعهدات آمریکا طبق بندهای ۱، ۴، ۱۰ و ۱۱ است.
اکسیوس نوشت:
یک دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات با ایرانیها صبح روز یکشنبه آغاز شد و تقریباً بهطور بیوقفه در قالبهای مختلف ادامه داشته است.
دیپلمات آمریکایی گفت که یکی از موضوعاتی که مذاکرات در طول روز روی آن متمرکز بوده، «سازوکارهای جلوگیری از درگیری در لبنان و اجرای آتشبس» بوده است.
دیپلمات آمریکایی افزود که ایالات متحده، ایران و واسطهها دربارهٔ تنگهٔ هرمز و اظهارات اخیر ایران دربارهٔ بستن آن گفتوگو کردند. دیپلمات آمریکایی گفت: «ما بهروشنی اعلام کردیم که میخواهیم تضمین کنیم که تنگه کاملاً باز بماند. ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم.»
دیپلمات آمریکایی گفت که مذاکرات امروز همچنین بر «همهٔ عناصر توافق هستهای» متمرکز بوده است.
دیپلمات آمریکایی افزود که طرفین دربارهٔ اجرای تفاهمنامه و چگونگی «اطمینان از همسو بودن همه» گفتوگوهای سازندهای داشتند.
طرفین همچنین دربارهٔ برنامهای برای ادامهٔ مذاکرات هم در سطح سیاسی و هم بین تیمهای فنی گفتوگو کردند.
او ادامه داد «به نظر میرسد هر چهار طرف از روند مذاکرات امروز راضی هستند. واسطهها به هر دو طرف کمک میکنند تا مسائل را حل کنند. احساس میکنیم که این دور از مذاکرات اولیه، ما را برای اعتمادسازی در آینده آماده میکند.»
انتظار میرود مذاکرات در سطح رهبری ارشد سیاسی روز دوشنبه به پایان برسد و بین تیمهای فنی که احتمالاً در سوئیس خواهند ماند ادامه یابد.
خبرگزاری دولت نوشت: ایران همچنان در محل مذاکرات سوئیس حضور دارد و رایزنیها میان طرفها و میانجیهای پاکستانی و قطری ادامه دارد.
پرس تی وی: هیئت ایرانی پس از پایان یافتن مذاکرات چهارجانبه، محل مذاکرات را ترک کرد.
الحدث به نقل از منابع آگاه نوشت: بیانیه مشترک آمریکا، قطر، پاکستان و ایران درباره مذاکرات تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد.
خبرنگار صداوسیما گفت: هنوز نمیتوان گفت که مذاکرات به پایان رسیده است یا خیر اما از شواهد به نظر میرسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است.
شبکه کان اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده است.
دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقبنشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد.